interview

‘Geheimzinnigheid industrie moet verdwijnen’

Publicatie

6 nov 2017

Auteur

Laura van der Linde

Categorie

Petrochem

Soort

interview

Tags

Chemelot

De chemie is jarenlang een zeer gesloten wereld geweest met volop geheimzinnigheid over wat er precies op de fabrieksterreinen gebeurde. Robert Claasen, directeur Chemelot, vindt dat de industrie veel transparanter moet zijn. ‘Extern richting de maatschappij, maar ook intern tussen de bedrijven onderling, zodat kennis kan worden gedeeld en we nog meer gaan samenwerken.’ Een absolute must, want er staat een enorme uitdaging voor de deur: de energietransitie. Voordat hij in februari 2017 werd aangesteld als directeur van Chemelot, heeft Robert Claasen onder meer achttien jaar bij DSM gewerkt in diverse rollen. De oorsprong van Chemelot ligt ook bij het chemiebedrijf. Door de jaren heen is het terrein van DSM een verzameling van ruim honderdvijftig bedrijven geworden. Claasen: ‘Chemelot is een stad op zich. De naam doet vermoeden dat het een soort ondoordringbaar fort is, en de link met de ridders van de ronde tafel komt hier en daar inderdaad subtiel terug, maar wat mij betreft zetten we de poorten van dit fort open. Niet alleen incidenteel voor omwonenden en andere geïnteresseerden, maar zeker ook voor start-ups met bijzondere innovaties, voor bedrijven die kunnen aansluiten bij de gevestigde bedrijven en voor jong talent.’ Ambitie Deze wens tot uitbreiding – concreet van ruim acht- naar tienduizend medewerkers in 2025 – is onderdeel van de gezamenlijke Visie Chemelot 2025. In deze visie maken de honderdvijftig bedrijven en instellingen op Chemelot kenbaar dat ze samen één ambitie nastreven: Chemelot wil de meest competitieve en duurzame chemie- en materialensite van West-Europa worden. Iedereen committeert zich hieraan. Claasen: ‘Vroeger waren we één bedrijf en dat gevoel zit nog steeds in ons DNA. Dat maakt de bereidheid om samen te werken groot. Ook het besef dat we elkaar nodig hebben, heeft iedereen heel helder in beeld.’ Wellicht ligt ook hier onbewust een link met de ridderthematiek omdat tussen de regels door het motto van de drie musketiers doorklinkt: ‘Eén voor allen, allen voor één!’ Duiden dat je het beste scoort op genoemde competenties in vergelijking met alle andere sites in West-Europa, is wel lastig te meten. ‘Op de verschillende locaties kunnen verschillende processen staan, dus het...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord opvragen

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Petrochem
  • Bladerbare versies van het blad Petrochem
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Laura van der Linde
Bron: Petrochem 11-2017

Laura van der Linde

Neem contact op - Bekijk profiel

Petrochem 8, 2019 (e-magazine)

13 augustus 2019

EemsDeltavisie
Eemsdeltavisie 2019: Natural Steps

Wanneer 16 Oct 2019
Locatie Evenementenhal Delfzijl, Handelskade West 26, 9934 Delfzijl