Shell wil electrolyser bouwen op Tweede Maasvlakte

Shell wil op de Tweede Maasvlakte waterstof produceren met behulp van stroom uit windenergie. Deze windenergie komt bij voorkeur van het offshore windpark Hollandse Kust (noord). Via de joint venture CrossWind nemen Shell en Eneco deel aan de aanbesteding van dit windpark. Als het consortium de aanbieding wint, zou in 2023 een tweehonderd megawatt electrolyser dagelijks vijftig- tot zestigduizend kilo waterstof kunnen produceren.

Shell en Eneco nemen met de joint venture CrossWind deel aan de aanbesteding voor Hollandse Kust (noord). Als het consortium de aanbesteding wint, verwachten zij het offshore windpark Hollandse Kust (noord) in 2023 in gebruik te kunnen nemen. Het windpark krijgt een geïnstalleerd vermogen van in totaal 759 megawatt en levert ten minste 3,3 terawattuur stroom per jaar. Het windpark komt op ongeveer 18,5 kilometer van de Nederlandse kust bij Egmond aan Zee te staan.

Electrolyser

Hoewel bedrijven nog niet verplicht zijn in opslagcapaciteit te voorzien voor overtollige windstroom, krijgen aanbiedende consortia wel extra punten als ze hier in willen investeren. De waterstoffabriek, met een vermogen van tweehonderd megawatt, moet komen op een bedrijfsterrein dat het Havenbedrijf op de Maasvlakte aanlegt voor electrolysers van verschillende bedrijven. Ook het H2-Fifty project van BP en Nouryon die een 250 megawatt electrolyser willen bouwen, is hier gepland. Verwachting is dat deze in 2025 operationeel is. Op dat speciale bedrijfsterrein (‘conversiepark’) wordt windenergie van de Noordzee gebruikt om waterstof te maken. Het conversiepark ligt aan zee en de daar gemaakte waterstof gaat per pijpleiding naar de gebruikers.

Raffinage en transport

Shell is van plan om de productie in 2023 te starten om zo’n vijftig- tot zestigduizend kilo waterstof per dag te maken. Shell gebruikt de groene waterstof in eerste instantie voor zijn raffinaderij in Pernis. Daarmee bespaart het bedrijf minimaal tweehonderdduizend ton CO2 per jaar. De ambitie is om vanaf 2023 voldoende groene waterstof te hebben om de transportsector rechtstreeks te verduurzamen. Zo zouden elke dag ongeveer 2.300 vrachtwagens op groene waterstof kunnen rijden, terwijl de markt voor vrachtwagens op waterstof zich verder ontwikkelt.

Shell kondigde begin dit jaar al plannen aan voor het NortH2-project waar ze samen met met Gasunie en Groningen Seaports een drie tot vier gigawatt electrolyser wil bouwen in 2030. De ambitie is om door te groeien naar tien gigawatt in 2040.

Waterstofleiding Rotterdam

Volgens CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam versnelt het project de plannen voor de aanleg van een waterstofleiding voor de Rotterdamse industrie. Havenbedrijf en Gasunie willen de waterstofleiding gezamenlijk aanleggen en exploiteren. Het tracé van de pijpleiding komt naast de A15 vanaf de Maasvlakte tot Pernis. Het definitieve besluit voor de aanleg is gepland in de eerste helft van 2021. Als alles volgens planning verloopt, zou de leiding tegelijk met de electrolyser (2030) van Shell moeten worden opgeleverd. De Rotterdamse waterstofleiding sluit in de toekomst aan op de nationale backbone voor waterstof die Gasunie ontwikkelt.

Blauw en groen

Naast deze twee mega-electrolysers werken verschillende bedrijven in het havengebied aan plannen voor kleinere exemplaren in de ordegrootte van vijf tot honderd megawatt. Ook werkt het H-vision consortium aan een plan voor het maken van waterstof.

 

Delen:
Author