Extra lng-terminal in Terneuzen niet haalbaar

Uit een haalbaarheidsonderzoek van Gasunie en Vopak naar mogelijkheden om de lng-import in Nederland te verhogen, blijkt dat een nieuwe drijvende lng-terminal om de haven van Terneuzen niet realiseerbaar is. Opties om de bestaande capaciteit in Eemshaven en bij Gate terminal verder uit te breiden liggen nadrukkelijk op tafel.

De verkenning van een nieuwe drijvende lng-terminal maakt onderdeel uit van een breder pakket aan voorgenomen maatregelen om de lng-importcapaciteit in Nederland te verhogen. Dat is noodzakelijk om het wegvallen van Russisch aardgas op te kunnen vangen en de schaarste op de Europese gasmarkt terug te dringen.

Gasunie blijft nieuwe mogelijkheden voor tijdelijke importcapaciteit verkennen. Zo wordt nu verder gewerkt aan initiatieven om de bestaande capaciteit van de lng-terminals in Nederland – Maasvlakte (Gate terminal) en in Eemshaven (EemsEnergyTerminal) – verder uit te breiden. Bij Gate terminal gaat het om een mogelijke vierde tank met een capaciteit van 4 miljard kubieke meter aardgas en in Eemshaven wordt een technische optimalisatie van de bestaande installatie onderzocht. De ambitie van EemsEnergyTerminal is nog dit jaar 9 miljard kubieke meter aardgas aan te kunnen, om vervolgens door te groeien naar 10 miljard kubieke meter aardgas.

Delen:

monique@industrielinqs.nl