Air Products en Gunvor Petroleum Rotterdam hebben een ontwikkelingsovereenkomst ondertekend voor een importterminal in Rotterdam. Als de uiteindelijke investeringsbeslissing positief uitvalt, kan de importterminal naar verwachting in 2026 de eerste groene waterstof leveren.
Het Gunvor-terrein in Europoort Rotterdam is één van de Europese locaties waar Air Products een importterminal zou willen bouwen. Het terrein is een strategische locatie voor het aanlanden van groene ammoniak vanuit grootschalige en overzeese waterstofproductielocaties van Air Products en haar partners.
Zo investeert Air Products samen met ACWA Power en NEOM vijf miljard dollar in een grootschalige faciliteit in Saoedi-Arabië. Deze gaat vanaf 2025 meer dan vier gigawatt hernieuwbare energie, afkomstig van zonne- en windenergie, gebruiken voor de productie van 650 ton waterstof per dag en 1,2 miljoen ton groene ammoniak per jaar. Air Products wordt de exclusieve afnemer van deze groene ammoniak.
Bij aankomst in Rotterdam wordt de groene ammoniak terug omgezet in groene waterstof en gedistribueerd naar Europese markten. Met groene waterstof kunnen lastig te decarboniseren sectoren, zoals zwaar transport en industrie, toch verduurzamen.
Voldoende vertrouwen
Zodra Air Products en Gunvor voldoende vertrouwen hebben in het wet- en regelgevingskader, het vergunningsproces en de financieringssteun volgt een investeringsbeslissing. Certificering van groene waterstof moet ervoor zorgen dat de geïmporteerde groene ammoniak, en de daaruit resulterende groene waterstof, ook als zodanig worden erkend en meegeteld in de Europese doelstellingen voor hernieuwbare energie. En met het oog op financiële steun moet het project worden erkend als een Important Project of Common European Interest om het financiële gat te dichten tussen het gebruik van grijze en groene waterstof.
ACE Terminal
Ook Gasunie, HES International en Vopak hebben plannen om in Rotterdam een importterminal voor groene ammoniak als waterstofdrager te ontwikkelen. Deze ACE Terminal op de Maasvlakte zou vanaf 2026 operationeel moeten zijn. Het uiteindelijke investeringsbesluit moet nog worden genomen en zal worden gebaseerd op onder andere klantcontracten en de benodigde vergunningen inclusief een m.e.r.-procedure. De ACE Terminal krijgt een onafhankelijke en open access infrastructuur. De partners zullen dus zelf geen eigenaar zijn van de groene ammoniak.
Uitbreiding
OCI heeft al een importterminal voor ammoniak in de haven van Rotterdam en investeert in een uitbreiding daarvan. In een eerste fase gaat de capaciteit van 400 kiloton naar maximaal 1.200 kiloton per jaar. Deze uitbreiding realiseert OCI met relatief goedkope upgrades van de bestaande infrastructuur van OCI. De totale investeringskosten voor deze fase worden geschat op minder dan 20 miljoen dollar. Naar verwachting is deze eerste uitbreiding in 2023 klaar.
Voor de tweede fase heeft OCI een basis engineeringpakket afgerond voor de bouw van een nieuwe ammoniaktank op de terminal. Deze maakt een toename van de overslag tot boven de 3 miljoen ton per jaar mogelijk. Hiervoor moet ook de aanlegsteigerinfrastructuur worden uitgebreid. OCI wil nog dit jaar met de activiteiten voor vergunningverlening beginnen.
Stargate Terminal
Wellicht volgt binnenkort ook nieuws van Global Energy Storage (GES) over het importeren van ammoniak in Rotterdam. GES heeft een deel van de Stargate Terminal van Gunvor in de Europoort overgenomen. Het bedrijf wil er tankopslag voor producten met een laag koolstofgehalte realiseren, waaronder ammoniak. Het terrein in de Europoort heeft een oppervlakte van ruim twintig hectare braakliggend land waar GES diverse projecten kan ontwikkelen.