Op de valreep van 2022 werd bekend dat dienstverlener Sitech, in twee delen wordt opgesplitst en dat beide delen worden verkocht. Niet veel later werd ook duidelijk dat het Duitse Ebert Hera Esser Group, zodra de splitsing is voltooid, deze service-tak gaat overnemen. Binnenkort een groot interview met CEO Marc Dassen in Petrochem. Nu alvast een voorproefje. ‘Er zijn op Chemelot nu en straks enorme investeringen nodig in de infrastructuur.’
Zes eigenaren op chemiepark Chemelot die tegelijk vaste klant zijn, werd toch te complex voor dienstverlener Sitech. De verkoop van de servicetak van Sitech werd volgens Marc Dassen niet anders dan een logische stap. Wel moet ook voor de rails, wegen en afvalwaterzuivering een nieuwe kapitaalkrachtige eigenaar worden gevonden. Eén die in pas kan lopen met de ambities van Chemelot.
Enorme investeringen nodig
De twee belangrijkste kerntaken van Sitech bleken steeds moeilijker te verenigen. Een servicebedrijf heeft een heel andere dynamiek dan het eigenaarschap van infrastructuur, stelt Dassen. ‘Er zijn op Chemelot nu en straks enorme investeringen nodig in de infrastructuur. Onder meer om te voldoen aan de steeds strengere milieueisen.’
Ander businessmodel
En de noodzaak van infrastructurele investeringen wordt alleen maar groter. Chemelot heeft de ambitie om het meest circulaire chemiecluster van Europa te worden. Die ambitie krijgt ook steeds meer vorm. Denk aan de plannen van RWE en Sabic om afvalplastics om te zetten in circulaire grondstoffen voor de fabrieken op Chemelot. Daarbij gaat het straks om hele andere aanvoerketens. Dassen: ‘Om afvalplastics, bijvoorbeeld in de vorm van korrels aan te voeren, zijn alleen al andere havenvoorzieningen nodig. En ga je die circulaire grondstoffen straks via de wegen op de site naar de fabrieken transporteren of ga je bijvoorbeeld investeren in een pijpleidingensysteem waardoorheen de pellets worden geblazen? Het zijn grote puzzels. Er zijn gelukkig genoeg bedrijven die investeren in infrastructuur en het geduld hebben om de investeringen over een lange termijn terug te verdienen. Die hebben een heel ander businessmodel dan een dienstverlener die juist 24/7 klaar moet staan en waarbij de focus veel meer op de korte en middellange termijn ligt. We zijn momenteel met potentiële kopers in gesprek voor de asset-tak.’