[vc_row][vc_column][vc_column_text]Start-up Synkero wil in de Amsterdamse haven een commerciële fabriek bouwen voor de productie van synthetische duurzame kerosine. En in Rotterdam gaat Zenid een demonstratiefabriek voor duurzame kerosine bouwen. Dat is maandag bekendgemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag.

Synkero wil met de fabriek jaarlijks 50.000 ton duurzame kerosine te produceren. De grondstof voor deze ‘e-fuel’ is CO2 dat wordt afgevangen vanuit de industrie of direct uit de lucht. De CO2 wordt samen met groene waterstof via een chemisch proces omgezet naar synthetisch kerosine.

Drop-in

De huidige generatie vliegtuigmotoren hebben vloeibare brandstoffen nodig en kunnen op korte termijn niet overschakelen op alternatieve energiebronnen, zoals waterstof en elektriciteit. Duurzame kerosine is daarmee de oplossing om de CO2-uitstoot in de luchtvaart te verminderen. Deze vliegtuigbrandstof is een zogenoemde ‘drop-in’ brandstof. Dat betekent dat het gemengd kan worden met fossiele kerosine. Er zijn geen aanpassingen nodig in de infrastructuur, motoren of aan apparatuur.

Synkero is een projectontwikkeling start-up. In samenwerking met de partners Port of Amsterdam, Royal Schiphol Group, SkyNRG en KLM legt Synkero zich toe op de realisatie van de commerciële synthetische duurzame kerosinefabriek in de Amsterdamse haven. De planning is dat de fabriek in 2027 draait.

Demonstratiefabriek Rotterdam

Een ander initiatief dat bekend is gemaakt tijdens de conferentie is de bouw van een demonstratiefabriek voor duurzame kerosine in Rotterdam. Afgevangen CO2 uit de lucht dient als grondstof. Het is en initiatief van Zenid, waaraan Uniper, Rotterdam The Hague Airport, Climeworks, SkyNRG en Rotterdam The Hague Innovation Airport meewerken.

Eerste passagiersvlucht met synthetische duurzame kerosine

En het bleef niet bij nieuws over nieuwe (demonstratie)fabrieken. Ook is bekendgemaakt dat eind vorige maand voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht is uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Het ging om een passagiersvlucht van KLM van Schiphol naar Madrid. Bij de gewone kerosine was vijfhonderd liter duurzame synthetische kerosine gemengd. Nu is vliegen op honderd procent synthetische kerosine nog niet toegestaan. De max is vijftig procent. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op deze schaal op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem. ‘Het is een belangrijke eerste stap en samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken’, aldus Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland.

Bekijk hieronder een video van Shell over haar synthetische kerosine.

Foto: Niet het vliegtuig uit het artikel[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_video link=”https://youtu.be/2UiowDhyRx4″][/vc_column][/vc_row]