achtergrond

E-learning en veiligheid – waar heb je de praktijk écht nodig?

Publicatie

7 feb 2020

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

opleiding

Met de toename van de mogelijkheden om via internet trainingen te ontwikkelen, en voor professionals om deze te volgen, zie je dat het aanbod op gebied van e-learning groeit. De range is breed en ook trainingen als VCA of veiligheidstrainingen worden al online gegeven. Maar waar ligt de grens? Joost Boers Je kunt veel met e-learning, stelt Ton Beems, functional safety expert en team leader van de afdeling Safety Assurance bij Yokogawa. ’Medewerkers volgen trainingen in hun eigen tempo, op eigen locatie en vaak in eigen tijd. Ook het assessment na de training is online.’ En op dat punt komen de bezwaren. Beems: ’Bijvoorbeeld dat het assessment altijd hetzelfde is. Dit in tegenstelling tot het assessment dat de medewerkers krijgen als ze een klassikale training volgen. Daarnaast moet je in onze wereld ‘bewezen competent’ zijn. En kun je dat aantonen bij een online afgelegd examen? Je hebt er geen controle op. Heeft de persoon het examen zelf afgelegd of is hij erbij geholpen door een collega? Heeft hij zelf de training aandachtig gevolgd of heeft hij ondertussen e-mails zitten beantwoorden?’ Het is duidelijk, Beems geeft de voorkeur aan praktijktrainingen. ‘Juist de interactie tijdens een training is belangrijk. Tussen de trainer en de deelnemers, én tussen de deelnemers onderling. Je ziet dat iemand iets niet begrijpt. Ook komen er vragen en opmerkingen uit de praktijk. Aan de hand daarvan kun je met elkaar verder komen en de lat nog hoger leggen’, aldus Beems. Decommissioning Toch gaat het bedrijf met zijn tijd mee. Zo is er onlangs een e-learning programma opgezet voor sales- en (project)managementmedewerkers. Deze bestaat uit een module met een basis Functional Safety training aangevuld met twee toegespitste modules. De medewerkers kunnen kiezen voor e-learning of een klassikale training. Beems: ‘Dat laatste hebben we natuurlijk het liefst, een training samen met ‘lotgenoten’ in een ruimte. Dan pas krijg je de feedback en de discussies die mensen verder brengen. Met het maken van een random assessment weet je ook zeker dat iedereen de materie begrijpt. E-learning geeft overigens wel een minder voor de hand liggend voordeel. Mensen hebben namelijk geen enkele...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord opvragen

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Petrochem
  • Bladerbare versies van het blad Petrochem
  • Projectendatabase
Aanmelden
Bron: Petrochem 1-2020