achtergrond

LNG reikt verder

Publicatie

9 feb 2017

Auteur

Jacqueline van Gool

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

LNG, Logistiek

Het is schoner dan diesel, je kunt er verder mee komen dan met elektriciteit en Nederland loopt er in voorop. LNG is de transportbrandstof in de weg naar verduurzaming, zegt Robert Goevaers van het Nationaal LNG platform. De ontwikkelingen op de GATE-terminal hebben hier ook een belangrijke rol in. Het aantal elektrische personenauto’s op de Nederlandse weg groeit gestaag en ook het aantal oplaadpunten. Maar voor de Nederlandse transportsector, vrachtwagens en binnenvaartschepen, lijkt elektrische aandrijving nog ver weg. Fabrikanten zoals Mecedes-Benz, Tesla en VDL zetten wel de eerste stappen naar de ontwikkeling van elektrische trucks, maar voor deze ruim commer-
cieel beschikbaar zijn, zullen nog ettelijke jaren voorbijgaan en ook dan nog zijn deze voertuigen alleen geschikt voor korte afstanden. Voor de scheepvaart staat deze ontwikkeling ook in de kinderschoenen. Er zijn schepen met dual-aandrijving, maar die zijn zeker nog geen gemeengoed. Maar ja, de transportsector zal moeten verduurzamen. ‘We willen af van vervuilende dieselmotoren. In 2014 is onder regie van de overheid en in samenwerking met meer dan honderd organisaties de Nederlandse Brandstofvisie opgesteld. Hierin wordt een beeld geschetst van wat een duurzame brandstoffenmix voor de Nederlandse transportsector voor de periode tot 2050 zou moeten zijn. In de weg naar verduurzaming heeft LNG een belangrijke plek. Het is op korte termijn beter toepasbaar in het vrachtvervoer dan waterstof of elektrisch rijden omdat de actieradius van een volle tank LNG op zo’n 700 kilometer uitkomt. Dat haalt een elektrisch aangedreven vrachtauto voorlopig nog niet’, zegt Robert Goevaers,
programmamanager van het Nationaal LNG Platform. Albert Heijn Een direct voordeel van een LNG-motor is het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het toepassen van LNG in plaats van diesel zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot daalt met tien tot vijftien procent. SOx-uitstoot wordt geëlimineerd, de uitstoot van VOCs (vluchtige organische componenten) gehalveerd en de NOx-emissies worden met ruim vijftig procent gereduceerd, ten opzichte van de Euro VI norm. ‘LNG is natuurlijk nog steeds een fossiele brandstof, maar die procenten zijn gemakkelijk te verwezenlijken’, aldus Goevaers. Een voordeel van LNG is dat gasmotoren veel stiller zijn dan dieselmotoren. ‘Om deze redenen is de supermarkt- en retailsector voorloper in...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord opvragen

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Petrochem
  • Bladerbare versies van het blad Petrochem
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Vopak
Bron: Petrochem 2-2017

Jacqueline van Gool

Neem contact op - Bekijk profiel

Petrochem 7, 2020

3 november 2020

nieuws

Petrochem novembernummer: Van bruut geweld naar verfijnde innovatie

AGENDA

Nationaal Congres BRZO

29-10-2020 Van der Valk Exclusief, Utrecht

Kunststoffen 2020

02-12-2020 NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven


Eemsdeltavisie 2020

Wanneer 6 Nov 2020
Locatie Online - live vanuit het Forum in Groningen