achtergrond

Spoordiensten maken chemiecluster aantrekkelijker

Publicatie

1 sep 2017

Auteur

Jacqueline van Gool

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

spoor

Europa wil minder vrachtvervoer via de weg. De EU heeft de ambitie om een ‘modal shift’ (het vervangen van een deel van het vervoer over de weg door andere vormen, red.) van dertig procent te bereiken ten gunste van ‘low-carbon’-vervoer via spoor en via schip. Rondom Antwerpen zijn de wegen standaard geblokkeerd door files. Deze twee gegevens vormden de basis voor een consortium onder leiding van Lineas (het voormalige B-Logistics) om een Europees project op poten te zetten dat zich specifiek richt op het ontwikkelen van logistieke oplossingen voor de chemische industrie in de haven van Antwerpen. Het doel van dit samenwerkingsverband is om het railvervoer voor de chemische industrie in de Antwerpse Haven aantrekkelijker te maken en het cluster hierdoor te versterken.  ‘Bij de vraag hoe je een cluster kunt versterken, komt een aantal zaken steeds terug. Denk aan het verminderen van de regeldruk vanuit overheden, hoe om te gaan met stijgende loonkosten, de beschikbaarheid van goede arbeidskrachten. Logistiek is zeker ook zo’n lopend thema. Voor de concurrentiekracht van het chemische cluster in de Antwerpse haven is het belangrijk om deze op logistiek gebied goed te bedienen. Het wegtransport rondom Antwerpen is momenteel problematisch. ‘Congestie op de wegen is een groot issue’, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van Essenscia Vlaanderen. Jelle De Parade, public affairs & projects van Lineas, voegt toe: ‘De wegsituatie rondom Antwerpen is de afgelopen vijf tot tien jaar erg verslechterd en de vooruitzichten zijn de volgende jaren niet rooskleurig. Ook wegtransporteurs zoeken wanhopig naar intermodale oplossingen. Terwijl de haven groeit, is het wegvervoer naar het achterland een problemenkind. Het doel is om een shift naar meer spoorvervoer te verkrijgen waardoor de wegen zullen decongestioneren.’ Just in time Momenteel gaat slechts vijf procent van het chemicaliënvervoer via het spoor. ‘Terwijl deze modaliteit juist te verkiezen is’, vertelt Beckx. ‘Het is veiliger en duurzamer dan wegvervoer. Zo is het om veiligheidsredenen niet gewenst om sommige stoffen via de weg te transporteren. Bovendien is spoorvervoer ook betrouwbaarder, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van ‘just in time’ leveranciers. En in bepaalde gevallen is het ook goedkoper. Overheden zetten in op...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord opvragen

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Petrochem
  • Bladerbare versies van het blad Petrochem
  • Projectendatabase
Aanmelden
Bron: Petrochem 9-2017

Jacqueline van Gool

Neem contact op - Bekijk profiel

Petrochem 4, 2020

26 mei 2020

nieuws

Chemelot pakt vervuiling door plastic korrels aan

AGENDA

Congres Gevaarlijke Stoffen

10-09-2020 Atlas Theater, Emmen

Nationaal Congres BRZO

29-10-2020 Van der Valk Exclusief, Utrecht

Kunststoffen 2020

02-12-2020 NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven


Deltavisie 2020

Wanneer 3 Sep 2020
Locatie Innovatiekracht, Plaatweg 15, 3202 LB Spijkenisse