Crown van Gelder en Cosun Beet Company (voormalig Suiker Unie) hebben afgelopen vrijdag de Northern Enlightenmentz verkiezing gewonnen. Zij maken papier van suikerbieten. De verkiezing werd georganiseerd door Petrochem en Industrielinqs om de noordelijke provincies te inspireren bij het toepassen van duurzame innovaties.

Suikerbietenpulp bevat heel veel bruikbare cellulose-vezels en relatief weinig onbruikbaar lignine. Ter vergelijking: in aardappelen zit Ă©Ă©n procent bruikbare vezel, in suikerbieten maar liefst twintig procent. Bovendien is de vezel net als houtvezels van bomen zo’n zeven keer te recyclen in papier en karton.

Een groot voordeel ten opzichte van bomen is dat suikerbieten veel sneller groeien. Ook hoeven de vezels niet van ver te komen. De suikerbietvezels komen uit de reststromen van de suikerfabrieken van Cosun in Groningen en Noord-Brabant. Dit heeft impact op de totale footprint. Algemeen directeur Miklas Dronkers van Crown Van Gelder Dronkers: ‘We hebben de milieu-afdruk laten berekenen. Vervanging van hout- door suikerbietvezels levert een milieuwinst op van tachtig procent. Vanaf het nieuwe jaar kunnen we twintig procent van de houtvezels vervangen. In totaal levert dat dus een verbetering van de milieu-afdruk op van zestien procent. Door de kortere transportafstanden is er bijvoorbeeld ook minder uitstoot van fijnstof.’

Suikerzak

Volgens Dronkers liggen zeker in de voedingsmiddelenindustrie interessante kansen voor het suikerbietenpapier van papierproducent Crown Van Gelder. Dronkers: ‘Momenteel wordt druk gezocht naar alternatieven voor plastic verpakkingen. En dan kom je al gauw uit bij papier. Voor de verpakking van levensmiddelen heb je echter wel verse vezels nodig. Vanwege de voedselveiligheid kan daar geen gerecyclede vezel voor worden ingezet. De verse vezels halen wij nu uit bomen.’

Crown Van Gelder en Cosun hebben al een dummy laten maken, een 25 kilogram suikerzak. Er zitten wel spikkeltjes in het papier. Dronkers: ‘Dat zijn kleine kurkdeeltjes afkomstig uit de schil van de suikerbiet. Voor de klant zijn die spikkeltjes prima, want daarmee laat hij zien dat hij een verantwoorde keuze maakt.’ En het is in dit geval dubbelop. Een suikerproducent die zijn product verpakt in papier waar ook vezels van de suikerbiet in is verwerkt. Op zijn minst slimme marketing.

Crown van Gelder en Cosun namen het tijdens de Northern Enlightenmentz verkiezing op tegen Corre Energy en Aldel/Ecorus.