blog

Column: Langetermijn-activisme

Publicatie

23 mei 2019

Auteur

Wim Raaijen

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

CO2-reductie, Shell

Mmmm, het geeft mij als journalist natuurlijk wel te denken. Mark van Baal stelt in het Petrochem hoofdinterview van mei meer invloed te hebben als vertegenwoordiger van een kleine groep aandeelhouders van Shell dan voorheen als journalist. Met zijn initiatief Follow This heeft hij verschillende institutionele beleggers meegekregen om Shell tot een duurzamere koers aan te zetten. En hij lijkt daarin te slagen.

Het concern komt in beweging. Van alle grote oliebedrijven neemt het al de breedste verantwoordelijkheid. Niet alleen voor de eigen CO2-uitstoot, maar ook voor de kooldioxide uitgestoten door zijn energieleveranciers. Shell rekent als enige oliegigant inmiddels de CO2 mee die wordt uitgestoten bij bijvoorbeeld zakenreizen. Scope 3 wordt dat genoemd.

Van Baal geeft Shell nu een jaartje adempauze, om andere oliebedrijven in beweging te krijgen. Met enig pijn in het hart, dat wel. Zijn geliefde rol wordt het komende jaar overgenomen door de beleggers die hij de afgelopen jaren heeft meegekregen. Beleggers die ook een langere termijnvisie hebben, omdat ze ook een maatschappelijke rol hebben. Denk aan pensioenfondsen, die mee willen gaan in het langetermijn-activisme van Follow This. Het medicijn tegen kortetermijn-hebberigheid.

Positief kritisch

Onze rol bij Industrielinqs ligt eigenlijk niet ver af van die van Van Baal. Uiteraard willen we als journalistieke organisatie de ontwikkelingen in de industrie en infrastructuur beschrijven. Maar we gaan wel wat verder dan dat. Met onze artikelen, congressen, nieuws, films, verkiezingen en meer willen we ook duiden en zelfs inspireren. We willen de industrie daarmee helpen te verduurzamen, te transformeren en zeker ook veiliger te maken. Op een positief kritische manier.

Dat lukt soms best aardig. We schreven al vroeg over schaliegas, toen er nog geen Nederlandse term was voor shale gas. We hadden het over kleisteengas. Alleen met die term is het artikel eventueel nog terug te vinden. Lang voor de introductie publiceerden we al over de elektrische auto. Een paar maanden geleden publiceerden we een nieuwe hoopgevende route voor emissieloos waterstof. Turquoise hebben we die variant genoemd. Inmiddels krijgen we de term al terug in onze contacten met de markt. Daar kan ik blij van worden. Helemaal als we de boel een klein beetje in beweging kunnen zetten.

Daarom staat Van Baal ook op het podium bij Deltavisie op 20 juni. Ook gaan we 13 jaar na de eerste editie weer een backcasting-wedstrijd organiseren voor studenten en young professionals. Deze keer is de finale in oktober tijdens Eemsdeltavisie (dat we dit jaar samen met Behind the Scenes van de VNCI organiseren). In de Eemsdelta liggen al verschillende plannen voor de langere termijn. Maar hoe ziet die eruit door de ogen van de toekomstige generatie? En welke stappen zijn er volgens de deelnemende teams op relatief korte termijn al mogelijk? Het kan toch niet anders dan dat de wedstrijd inspirerende whitepapers gaat opleveren? Overigens won in 2006 een studententeam van de TU Eindhoven met slimme plannen voor elektrochemie. De studenten waren hun tijd ver vooruit.

Inspireren en versnellen

Eigenlijk willen we als industriejournalisten het liefst prille of nog onzichtbare ontwikkelingen boven water tillen die hoopgevend zijn. Want haar geslotenheid speelt de industrie steeds meer parten. Onbekend maakt onbemind, zo blijkt bijvoorbeeld uit de ontwikkelingen rond het Klimaatakkoord. De overheersende mening is dat de industrie op haar luie reet zit. Dat is natuurlijk een karikatuur… Er gebeurt namelijk best veel. Misschien nog niet genoeg en misschien nog te langzaam. Maar ook daar kan open communicatie zeer bij helpen. Openheid kan inspireren en versnellen.

Overigens kan iedereen op zijn of haar positie daar een rol in spelen. U bijvoorbeeld ook door interessante en hoopgevende ontwikkelingen met ons te delen, zodat wij er weer over kunnen publiceren. En door wat aandelen te kopen van concerns die wel wat langetermijndenken kunnen gebruiken. Daar denk ik ook over! Dat wordt dan participatiejournalistiek.

Reageren? Via de mail: wim@industrielinqs.nl

of via Twitter: @wimraaijen

Fotocredit: Pixabay
Bron: Petrochem 5-2019

Petrochem 6, 2019

18 juni 2019

Deltavisie
Deltavisie 2019: The Human Element

Wanneer 20 Jun 2019
Locatie Innovatiekracht, Plaatweg 15, 3202 LB Spijkenisse