blog

Column: Procesindustrie 5.0

Publicatie

31 aug 2017

Auteur

Henk Leegwater, Lexxin

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

procesindustrie 5.0

Mooi nieuws: China eist dat volgend jaar acht procent van de nieuwe auto’s elektrisch rijdt en in 2020 zelfs twaalf procent. Eerder betoogde ik hier al dat ik duurzaamheid vanuit een marktwerking niet op tijd zie lukken. Daarvoor is stimulering vanuit de overheid nodig en ook wetgeving. Natuurlijk zijn er ook protesten. Van wie? Van de autofabrikanten die met de sjoemelsoftware het milieu toch al niet serieus namen. Ik vind het prima. Dankzij fiscale maatregelen in Nederland verdubbelde het aantal stekkerauto’s in 2015. Dus het werkt wel.

Klaar voor de toekomst

Zwartkijkers zullen opmerken dat het verbruik van de stekkerauto’s erg geflatteerd is, en dus niet klopt. Zij hebben gelijk. Eerder had ik had u beloofd om te melden of mijn stekkerauto van bijna 2.300 kilo zuiniger rijdt, zoals de specificaties beloven, dan het autootje van 900 kilo van mijn vrouw. Soms wel, maar meestal niet: in de praktijk wordt nooit alleen de standaardrit van de overheid gereden. Maar het verschil is minder groot dan ik dacht.
Zeurpieten zullen ook betogen dat je er milieutechnisch niet veel mee opschiet, omdat de elektrische energie waarop wordt gereden hoogstwaarschijnlijk van fossiele oorsprong is. Ook zij hebben gelijk. Maar Rome en Napels zijn niet op één dag gebouwd en het stedelijke klimaat, zeker in China, verbetert in ieder geval alvast wel. Ook hebben we dankzij het aantal stekkerauto’s nu een infrastructuur van laadpalen met bijbehorende organisaties gekregen, waardoor we klaar staan voor de toekomst. Want dat het fossiele autotijdperk wordt afgesloten, is geen vraag, hooguit wanneer. In Noorwegen is dat al in 2025 en in Frankrijk en Engeland in 2040.

Indrukwekkend

De elektriciteit voor die stekkerauto’s gaan we steeds meer duurzaam opwekken. Langzaamaan worden de raffinaderijen dus werkeloos. Een stukje procesindustrie gaat daarmee verloren. Maar er komt ook iets nieuws voor in de plaats: de productie van PV-zonnecellen die naast windenergie voor een belangrijk deel de elektriciteitsproductie zullen gaan verzorgen. Vooral in Duitsland is dat goed te zien. Niet alleen op daken liggen panelen, maar ook op het land. Laatst vloog ik met mijn zweefvliegtuig, op zonne-energie dus, over Ahlhorn. Links en rechts van het vliegveld daar liggen zonnecellen met een oppervlakte van tientallen hectaren. Kijk zelf maar eens op Google Maps. Echt indrukwekkend.
Die cellen hebben een beperkte levensduur en moeten na ongeveer 25 jaar worden vervangen. De fabricage van zonnecellen zal dus grootschalig op een procesmatige manier moeten plaatsvinden. Laten we maar even rekenen: volgens het CBS consumeren wij in Nederland 115 miljard kilowattuur aan elektriciteit. Als alle acht miljoen auto’s in Nederland vijftienduizend kilometer per jaar elektrisch gaan rijden met een verbruik van 0,2 kilowattuur per kilometer, dan komt daar 24 miljard kilowattuur bij (reken maar na). Stel dat we die elektriciteit willen opwekken met zonnecellen die jaarlijks 120 kilowattuur per vierkante meter leveren, dan hebben we daarvoor tweehonderd vierkante kilometer aan zonnecellen nodig (reken ook maar na). Dat betekent dat we dus alleen al voor de auto’s acht vierkante kilometer per jaar aan vervangende zonnecellen moeten fabriceren. Dat is bij volcontinubedrijf 22 kilometer zonnecellen van één meter breed per dag! Zouden we de helft van alle elektriciteit in Nederland met zonnecellen willen opwekken, dan moeten we meer dan zestig kilometer zonnecellen van één meter breed per dag produceren. Lijkt mij een indrukwekkende fabriek en al helemaal als je ervan uitgaat dat de oude zonnecellen volgens het cradle-to-cradle-principe gaan worden gerecycled!

Geen fossiele moleculen

En dan ben ik de fabricage van accu’s nog vergeten. Als we uiteindelijk conform het principe van Electricity-to-Heat/Chemicals/Power etc. alles vanuit duurzaam opgewekte elektriciteit gaan produceren, dan hebben we nog eens een veelvoud aan zonncellen en windmolens nodig. Ook hebben we dan geen fossiele moleculen meer nodig. De procesindustrie 5.0 dient zich aan.

Henk Leegwater is onafhankelijk consultant.
Reacties zijn welkom: henk.leegwater@lexxin.com

Bron: Petrochem 9-2017

Henk Leegwater, Lexxin

Neem contact op - Bekijk profiel

Petrochem 4, 2020

26 mei 2020

nieuws

Chemelot pakt vervuiling door plastic korrels aan

AGENDA

Congres Gevaarlijke Stoffen

10-09-2020 Atlas Theater, Emmen

Nationaal Congres BRZO

29-10-2020 Van der Valk Exclusief, Utrecht

Kunststoffen 2020

02-12-2020 NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven


Deltavisie 2020

Wanneer 3 Sep 2020
Locatie Innovatiekracht, Plaatweg 15, 3202 LB Spijkenisse

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.