blog

Column: Doof en blind

Publicatie

8 jan 2016

Auteur

Henk Leegwater, Lexxin

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

Hoe eigenwijs en arrogant kun je zijn en hoe weinig wil je leren van je fouten? Lezers van mijn columns weten dat ik kritisch ben, zeker als het om veiligheid gaat. Helaas biedt Shell mij alweer de gelegenheid om hier mijn verbazing en ergernis uit te spreken. Hoe kan het zijn dat onze ooit nationale trots zodanig met veiligheid omgaat dat dit bij velen, ook binnen Shell zelf, tot grote ergernis leidt?

 

Paradepaardje
Onze andere ooit nationale trots KLM krijgt wat dat betreft wel mijn grote waardering. Ruim veertig jaar geleden heeft KLM het roer op het gebied van veiligheid en training fors omgegooid. Aanleiding was het grootste ongeval in de burgerluchtvaart op Tenerife in 1972 toen twee 747’s van KLM en PanAm op elkaar botsten, waarbij 583 inzittenden omkwamen. Direct nadat de KLM-directie dit ter ore kwam, wilde men meteen hun meest ervaren piloot, Jacob Veldhuyzen van Zanten, naar de rampplek sturen om het onderzoek te leiden. Deze piloot was tevens chef-vlieginstructeur 747, was hoofd van de afdeling trainingen van KLM en had nagenoeg alle KLM-piloten voor dit type vliegtuig opgeleid. Ook stond hij model met een foto in het inflight magazine van KLM dat op het moment van het ongeluk aan boord was. Hij was het paradepaardje en visitekaartje van KLM.
Echter, zo bleek iets later, was hij de gezagvoerder van het bewuste KLM-toestel en werd hij na uitvoerige analyses als hoofdschuldige aangewezen. Als je zoiets ernstigs overkomt, doe je wat. Vandaar dus forse wijzigingen bij de KLM, waar de piloten van de procesindustrie veel van kunnen leren.

 

Opstartervaring
Wat was er bij Shell aan de hand? Op 3 juni 2014 vonden er bij Shell in Moerdijk twee grote explosies plaats gevolgd door brand. Dit gebeurde tijdens de opstart na een wisseling van de katalysator door een nieuw type in Shells styreenmonomeer- en propeenoxideplant nummer 2. De knallen waren tot twintig kilometer ver te horen, een gigantische brand was tot in de wijde omtrek te zien en twee mensen kregen tweedegraads brandwonden.
Iedereen weet dat net als in de luchtvaart het starten en stoppen het meest risicovolle deel van de bedrijfsvoering is. Navrant is dan te lezen dat de Onderzoeksraad in haar rapport moet constateren dat bij de opstartploeg de noodzakelijk gestelde specifieke opstartervaring ontbrak. Shell is het daar niet mee eens en geeft als weerwoord: ‘Generieke ervaring met starten/stoppen van een fabriek volstaat.’ Waarop de OVV nogmaals opmerkt: ‘Voor de betrokken paneloperator en de productieteamleider was het de eerste keer dat ze een opstart van de unit na een katalysatorwissel meemaakten en hadden dus geen specifieke ervaring met deze startup.’

 

Simulatoren
Slaat uw verbazing ook om in ergernis? Je gaat een fabriek opstarten, waar ook nog eens een andere katalysator in zit, en je laat dit doen door mensen die die unit überhaupt nog nooit hebben opgestart. En als je daar dan op wordt gewezen, schrik je je niet rot en komt het schaamrood niet op je kaken, nee dan praat je dat goed.
Piloten in de commerciële luchtvaart trainen uitvoerig in flightsimulatoren en als ze naar een vliegveld gaan waar ze nog nooit zijn geweest, is er altijd een piloot bij die deze ervaring wel heeft. In de chemische industrie in Rusland worden simulatoren verplicht en bij de petrochemische offshore-industrie in Noorwegen is het verplicht een handeling eerst op de simulator te oefenen voor je naar het platform gaat.
Shell is horende doof en ziende blind. Welke ramp moet er dan gebeuren voordat Shell iets doet? Dat ze niet naar mij als columnist luisteren en nooit reageerden, is tot daar aan toe. Maar als zelfs de OVV stelt dat Shell van eerdere vergelijkbare incidenten en signalen in de eigen organisatie onvoldoende heeft geleerd, dan doe je toch wat!
Het klopt in ieder geval met mijn ervaring zoals u weet: de vorige topman negeerde mij compleet toen ik hem met ernstige signalen uit zijn eigen organisatie confronteerde. Hopelijk doet de nieuwe topvrouw het beter. Graag ga ik dan op zoek naar andere onderwerpen voor mijn columns.

 

Henk Leegwater, tevens piloot, is betrokken bij het leveren van processimulatoren.
henk.leegwater@ots.expert

Henk Leegwater, Lexxin

Neem contact op - Bekijk profiel

Petrochem 4, 2020

26 mei 2020

nieuws

Chemelot pakt vervuiling door plastic korrels aan

AGENDA

Congres Gevaarlijke Stoffen

10-09-2020 Atlas Theater, Emmen

Nationaal Congres BRZO

29-10-2020 Van der Valk Exclusief, Utrecht

Kunststoffen 2020

02-12-2020 NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven


Deltavisie 2020

Wanneer 3 Sep 2020
Locatie Innovatiekracht, Plaatweg 15, 3202 LB Spijkenisse

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.