blog

Column: Een zwaluw maakt nog geen zomer

Publicatie

14 okt 2013

Auteur

Jan Van Doorslaer

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

Het stond in vorige editie van Petrochem nog maar eens: ondanks het feit dat technische opleidingen snel leiden tot een job en een vaste baan, blijft de nood aan technici zo hoog dat vacatures niet kunnen worden ingevuld. Dat geldt specifiek voor grote industriële clusters, zoals Rotterdam en Antwerpen. Ook onder de Moerdijk is de nood aan technisch opgeleiden voor de sector chemie & life sciences zeer hoog en dat duurt al jaren. Tanende belangstelling voor technische opleidingen, zo heet het steevast.

Bij het begin van het schooljaar, een uitgelezen ijkpunt, werd voor Vlaanderen – in België is de onderwijswereld duidelijk gesplist in een Nederlandstalige en Franstalige tak – nog eens een balans opgemaakt. Sinds 1990 daalde het aantal inschrijvingen voor burgerlijk (universitair niveau) en industrieel (hogeschool niveau) ingenieur gestaag van iets minder dan zesduizend per jaar naar net geen drieduizend. De belangstelling voor deze studies halveerde in nog geen vijftien jaar. En dat terwijl er in de technologische sector geen daling is van de vraag naar technici. Integendeel, de vraag stijgt want de komende jaren zwaaien heel wat technici uit de babyboom-generatie af.

Inspanningen

Alle hens aan dek dus en dat doen ze ook in Vlaanderen. Wie doet wat? De Vlaamse overheid doet inspanningen, het bedrijfsleven doet inspanningen…alleen merk ik niet hetzelfde van de derde partner in deze: de onderwijswereld. Maar wat niet is, kan nog komen.

De Vlaamse regering heeft een heel programma opgezet om jongeren aan te zetten een keuze te maken voor technische of wetenschappelijke opleidingen. STEM is het gedoopt, en dat staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics. Het STEM-platform wordt gevormd door onafhankelijke experts die twaalf aanbevelingen deden.

We lichten er enkele uit: duidt technologiecoaches aan die in de laatste twee leerjaren van het basisonderwijs de reguliere onderwijskrachten bijstaan om kinderen kennis te laten maken met de technologie in al haar facetten. Doe daarvoor ook een beroep op vrijwilligers uit het bedrijfsleven of het hoger onderwijs, en geef hen een extra-vorming zodat ze gastlessen kunnen geven.

Doe een STEM-test op het einde van het basisonderwijs om de kinderen te laten ontdekken of ze technische talenten hebben. Voer “technologie” in als een algemeen vak, ook in de niet-technische middelbare studierichtingen en creëer zelfs een richting technologie op een abstract niveau (algemeen niet-technisch onderwijs). Laat gemeenten een STEM-academie organiseren en steun hen daarin net zoals ze nu muziek-, woord-, dans-, teken- en sportacademies organiseren. Tot slot zet – met praktijkvoorbeelden – acties op om meer meisjes naar de technologische studierichtingen te lokken. En dan wordt gedacht aan het inschakelen van dames die het in de technologiewereld tot het hoogste niveau hebben gebracht.

Bewust

Kortom aan voluntaristische plannen en projecten geen nood. Ook de industrie en met name de sector van de chemie & life sciences is zich al jaren bewust van de problematiek en doet enorme inspanningen. Recent nog, midden mei, werd in Technopolis, het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie, een nieuwe vleugel ingestapt door toen nog prins, inmiddels Koning Filip en zijn eega Mathilde. Een nieuw vleugel waarin de nieuwste technieken worden voorgesteld op een erg ervaringsgerichte manier. In de vleugel twee zones: één voor de acht tot veertienjarigen en een voor de moeilijkere leeftijd van veertienplus.

Ik was een van de genodigden en kon vaststellen dat er inderdaad nieuwe gadgets worden gevonden om kinderen het boeiende van technologie te laten ontdekken. Een voorbeeld: er is een stand waar de kinderen worden uitgenodigd om stevig te dansen op een sterke beat. Na hun danspartij kunnen ze laten checken of ze voldoende energie-input hebben geleverd om bijvoorbeeld een lamp te laten branden.

Zoden

Blijft uiteraard de slotvraag: zet dat zoden aan de dijk? Een recent bericht over de inschrijvingen aan de hogescholen en universiteiten maakte gewag van een toename van de inschrijvingen voor industrieel ingenieur (niveau net onder burgerlijk ingenieur) met veertien procent en een aardige stijging van vijftig naar zestig procent van inschrijvingen vanuit het algemeen secondair onderwijs. Moet ook gezegd, de opleiding industrieel ingenieur is net dit schooljaar van hoge school- naar universitair niveau geüpdated. En nu maar hopen dat die ene zwaluw misschien echt de zomer in technologieland aankondigt.

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.