blog

Column: Presteren onder extreme omstandigheden

Publicatie

18 feb 2014

Auteur

Niko van Gent

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

Met een gemiddelde snelheid van negentig kilometer per uur reed de Nuna7 als een zonnetje door de Australische woestijn. Vijf dagen later stond er ruim drieduizend kilometer op de teller. In de kleine cabine van de Nuna7 liepen de temperaturen soms op tot boven de vijftig graden Celsius. Urenlang rijden zonder je benen te strekken. Ga er maar aan staan.

‘Wat was voor jou het spannendste moment tijdens de World Solar Challenge 2013?’, vroeg Pieter Guldemond, wethouder in Delft, aan Leslie Nootenboom, één van de vier coureurs van het winnende Nuon Solar Team uit Delft. Nooteboom: ‘Ik kroop onze zonneauto in en zag twee kleine voelsprieten achter mijn spiegeltje verschijnen. Daarna even niets. Toen werd de kop van een grote sprinkhaan zichtbaar. Ik dacht nog: hopelijk vallen de hobbels en bobbels in die eindeloze snelweg mee en blijft dat beest rustig zitten. Maar helaas viel die engerd tussen mijn benen en kwam hij in mijn short terecht.’

Nieuwe regels

Eén keer in de twee jaar vindt in Australië de World Solar Challenge plaats. De barre tocht mag enkel worden gereden op de energie van maximaal zes vierkante meter zonnecellen. Net als echte auto’s moeten de zonnewagens zich keurig aan de verkeersregels houden en racen ze van 0.800 uur tot 17.00 uur geruisloos over de drukke highways. Aan de World Solar Challenge 2013 in oktober deden veertig studententeams uit 23 landen mee.

De techniekstudenten uit Delft hebben de Nuna7 in het diepste geheim ontwikkeld. Het team moest de auto volledig nieuw ontwerpen want nieuwe regels van de World Solar Challenge vereisen dat de auto vier wielen heeft in plaats van drie. Ook moet de coureur bijna rechtop zitten, om de zonnewagen meer te laten lijken op een gewone auto. De teamleden zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen: Elektrotechniek, Lucht- en Ruimtevaarttechniek, Industrieel ontwerpen, Werktuigbouwkunde, Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde.

Hoogste prioriteit

Naast de Nuna7 rijdt een strak georganiseerde karavaan mee, want de zonnewagens rijden op de openbare weg en worden regelmatig bijna van de weg geblazen door de beruchte road trains. Veiligheid heeft de hoogste prioriteit, maar tijd komt al snel op de tweede plaats. Het heeft iets weg van een militaire operatie. Honderd kilometer voor het konvooi rijdt Meteo. Zijn taak is simpel: wat wordt het weer verderop? Een kwartier voor Nuna7 rijdt Pre-scout die ervoor is om dooie kangoeroes van de weg te slepen. Zo’n tien per race. Vijfhonderd meter voor Nuna7 rijdt Scout, de ogen en oren van de Nuna7.

Achter de Nuna7 rijdt Mission Control, het zenuwcentrum. Direct hierachter rijden de Support-1 en 2 (lekke band) en natuurlijk de eigen truck gevuld met alle spullen voor het bivak. Want waar de zonneauto’s om 17.00 uur ook zijn, ze moeten stoppen. Met z’n allen bivakkeren in de middle of nowhere.

Tot de vierde en voorlaatste dag voerden de Delftse studenten een nek-aan-nekrace met hun grote concurrent, de Tokai Challenger van de Japanse Tokai University. Beide teams kampten met zeer sterke zijwind en daardoor bandenslijtage. Nuna7 hield zich onder de zware omstandigheden uitstekend en wist haar voorsprong op Tokai te vergroten naar dertig minuten. Het team uit Delft stopte om 17.00 uur op slechts 123 kilometer van de finishlijn in Adelaide.

Aandacht

Tijdens het schrijven van deze tekst liepen bij mij verschillende beelden door elkaar. Aan de ene kant zag ik studenten met samengeknepen billen in een benauwde, bloedhete cockpit waarin urenlang in een superlicht karretje op uitsluitend zonne-energie topprestaties voor de toekomst worden geleverd. En aan de andere kant zag ik van die van verwende ballenjongens en -meisjes in Melbourne. Helaas kregen de tennismiljonairs tijdens de Australian Open meer aandacht van onze journalisten dan de techniekstudenten. Het smelten van waterflesjes, withete spelers en uitgedroogde bezoekers bekt beter dan een barre, spannende en leerzame tocht met zonneauto’s, waar in krap een week tijd hard is gewerkt aan een groenere revolutie.

Reageren? niko_van_gent@xs4all.nl

Petrochem 4, 2020

26 mei 2020

nieuws

Chemelot pakt vervuiling door plastic korrels aan

AGENDA

Congres Gevaarlijke Stoffen

10-09-2020 Atlas Theater, Emmen

Nationaal Congres BRZO

29-10-2020 Van der Valk Exclusief, Utrecht

Kunststoffen 2020

02-12-2020 NH Conference Centre Koningshof, Veldhoven


Deltavisie 2020

Wanneer 3 Sep 2020
Locatie Innovatiekracht, Plaatweg 15, 3202 LB Spijkenisse

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.