blog

Column: Vinger in de pap

Publicatie

19 mrt 2012

Auteur

Evi Husson

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

Autojournalisten uit heel Europa kozen begin maart aan de vooravond van de Autosalon van Genève de Opel Ampera tot Auto van het Jaar 2012. Een auto waar ik binnenkort vast een keer in zal meerijden met hoofdredacteur Wim, naar een congres, vergadering of afspraak. Ik ben benieuwd of het enthousiasme ook op mij zal overslaan. De elektrische auto lijkt stilaan meer terrein te winnen in Nederland en in de wereld. Er is op dit moment al keus uit meer dan twintig modellen, van de Fiat 500 tot de exuberante Tesla Roadster. 

Maar of we met z’n allen echt de elektrische autotoer op zullen gaan, hangt niet alleen af van de auto-industrie. De chemische industrie heeft ook een dikke vinger in de pap, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van batterijtechnologie. Zo moeten geavanceerde lithium-ionbatterijen elektrische energie beter opslaan. Nog beter dan nu gebeurt. Onderzoek heeft al geleid tot betere batterijen, maar daarnaast moet ook de productiecapaciteit van batterijmaterialen omhoog om aan de groeiende vraag vanuit de auto-industrie te kunnen voldoen.

BASF speelt hierop gretig in. Het chemieconcern begon drie jaar geleden haar activiteiten op het gebied van kathodematerialen. Sinds vorig jaar is het bedrijf actief op het gebied van ontwikkeling en productie van elektrolyten en half februari liet het Duitse concern weten het Amerikaanse Ovonic te hebben gekocht. Ovonic is wereldleider in de productie en ontwikkeling van oplaadbare nikkel-metaalhydride-batterijen. Daarnaast investeerde BASF in Sion Power en nam het de elektrolytactiviteiten van Merck over. Een hoop investeringen in een markt met potentie.

Een andere vinger in de pap is mogelijk voor de rubberindustrie. Op een elektrisch vehikel kan namelijk tot dertig procent van de energie door de banden worden verslonden. Michelin bracht al een speciale Energy E-V voor Renault ZOE-modellen op de markt met een specifieke rubbersamenstelling en ontwerp om de opgewekte temperatuur tijdens het rijden te verminderen. En de tendens om lichtgewicht materialen in auto’s te gebruiken, is inmiddels ook al een tijdje in opmars.

Daarnaast schieten de laadpalen in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Op dit moment telt Nederland zo’n 1.800 publieke oplaadpalen. Essent heeft onlangs een app gelanceerd die niet alleen alle openbare laadpunten in Nederland toont, maar ook laat zien hoe ver de accu inmiddels is opgeladen. Handig om te weten of je nog even op een terrasje moet blijven zitten of al kunt gaan rijden.

Het is mooi om te zien hoe op verschillende terreinen technologieën en ontwikkelingen groeien die hopelijk straks echt allemaal zullen samenkomen. En wie weet is een rij geparkeerde auto’s aan de laadpaal straks een normaal straatbeeld. Toch komt dit, ondanks alle positieve ontwikkelingen, voor mij op dit moment nog steeds vreemd over, een auto met een stekker. Maar alles went..

Petrochem 12, 2019

3 december 2019

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.