Om Amsterdam te helpen tegen 2030 aan de luchtkwaliteitsstandaarden van de WHO te voldoen, installeert Koolen Industries’ dochterbedrijf Super B high-end lithium ijzerfosfaat batterijen in kanaalboten die van diesel naar elektrisch worden omgebouwd. Super B’s zusterbedrijf Smart Grid, die specialiseert in batterij systeem-installaties, heeft een varende batterij ontwikkeld die wordt gebruikt door Skoon Energy om verschillende applicaties in de stad en haven van Amsterdam te voorzien van mobiele opslagstroom.

‘Lithium ijzerfosfaat batterijen zijn ideaal voor zowel maritieme vaartuigen als middelgrote energieopslag systemen, en als basis voor andere applicaties, omdat ze stabieler en krachtiger zijn, en een langere levensduur hebben dan andere lithium batterij types,’ zei Dennis de Zeeuw, CEO, Super B.

Zonne-energie genereren wordt steeds aantrekkelijker voor de normale persoon. Deze ‘prosumers’ gebruiken elektriciteit en leveren het teveel gegenereerde als overschot aan de netbeheerders.  Gegenereerde elektriciteit moet meteen gebruikt worden, of worden opgeslagen. Koolen Industries heeft geïnvesteerd in een groot scala aan energieopslag oplossingen die in verschillende situaties te gebruiken zijn.

Waterstof bromide flow-batterijen

Voor middelgrote schaal projecten slaan waterstof bromide flow batterijen elektriciteit voor een fractie van de kosten van traditionele lithium batterijen op, middels een veilige manier en met een lange levensduur. ‘Bromide en waterstof zijn overall ter wereld in overvloed beschikbaar. Deze batterijen leveren een hoog vermogen en energiedichtheid, wat voor de goedkoopste middelgrote stationaire energieopslag zorgt. Dit maakt het een perfecte oplossing voor buurten,’ zei Guido Dalessi, CEO, Elestor.

Groene ammonia als schone energieopslag

Groene ammonia biedt weer een andere schone energieopslag en transport oplossing. ‘Groene ammonia kan op grote schaal en weg van de bewoonde wereld geproduceerd worden, bijvoorbeeld op afgelegen wind en zonneparken. Het heeft een hoge energiedichtheid en is gemakkelijk op te slaan. Groene ammonia is veilig en gemakkelijk te transporteren naar waar elektriciteit nodig is. Naast dat het gebruikt wordt voor grootschalige opslag en transport van schone energie, kan groene ammonia gebruikt worden in fuel cell applicaties om vaartuigen en voertuigen aan te drijven,’ aldus Hans Vrijenhoef, CEO, Proton Ventures.

Het creëren van een betaalbaar en betrouwbaar energiesysteem zal zorgen voor een sterke groei van een aantal gebruiksvriendelijke oplossingen, zoals kanaalboten aangestuurd door batterijen, dieselgeneratoren vervangen op evenementen, varende batterijen die gedeeld kunnen worden of slimme laadinfrastructuur voor auto’s, bussen en trucks.

Skoon’s varende batterijoplossing zal bijvoorbeeld zorgen voor het balanceren van het elektriciteitsnetwerk tijdens de piekvraag, zoals wanneer de elektrische toeristen boten hun batterijen moeten opladen. ‘Met de varende batterijen zullen we ook schone energie gaan leveren aan bouwplaatsen, renovatieprojecten en muziekfestivals in delen van de stad waar het elektriciteitsnet vol zit. Als alternatief voor dieselgeneratoren zal deze batterij helpen geluidsoverlast en emissies te reduceren,’ aldus Peter Paul van Voorst tot Voorst, CEO, Skoon Energy.

Het Nederlandse schone-energie conglomeraat Koolen Industries is aandeelhouder geworden van EIT InnoEnergy, drijvende kracht achter innovaties voor duurzame energie in Europa. Deze samenwerking moet de commercialisering van schone energie start-ups versnellen. Ook zorgt de samenwerking voor een bundeling van expertise met een uitgebreid netwerk. Zo is er meer ondersteuning mogelijk voor start-ups in dit veld.

Ondernemer en CEO van Koolen Industries, Kees Koolen, was al een vroege investeerder in Uber en voormalige CEO van booking.com. Hij richtte Koolen Industries begin 2019 op met de ambitie om schone energie toegankelijk en betaalbaar te maken. Sindsdien heeft Koolen Industries geïnvesteerd in een aantal projecten en bedrijven. Hieronder vallen Super B (lithiumbatterijen) en Floading (slimme laadinfrastructuur), om de positieve impact die deze bedrijven op het milieu kunnen hebben te vergroten. Eerder berichtte Het Nieuwe Produceren over de batterijcampus die hij op de voormalige vliegbasis Twente realiseerde met Lithium Werks.

CEO van EIT InnoEnergy Benelux Jacob Ruiter verwacht dat Koolens ondernemersgeest en uitgebreide wereldwijde netwerk het aanbod sterker zullen maken. Hij kan er ook aan bijdragen EIT InnoEnergy’s bestaande start-up-portfolio naar een hoger niveau te tillen. ‘Voor het duurzaamheidslandschap had dit niet op een beter tijdstip kunnen komen; de klimaatcrisis blijft maar groeien en dit samengaan van twee belangrijke krachten zal ons helpen bij de overgang naar een koolstofarme toekomst.’

Cleantech innovaties

EIT InnoEnergy biedt innovaties toegang tot financiering,  een kortere marktintroductietijd en vermindert het totale risico. Daarnaast heeft het ook een eigen wedstrijd, Global Call for Start-ups, waar de allerbeste innovaties op het gebied van cleantech – dit omvat onder andere hernieuwbare energie, mobiliteit en slimme steden – een plek kunnen winnen in een van de ondersteuningsprogramma’s en voor de beste start-up is er ook een geldprijs.

‘Ik was voor het eerst onder de indruk van EIT InnoEnergy toen ik in 2019 de finale van hun Global Call for Start-ups bijwoonde’,  aldus Koolen. Beiden zijn investeerders in Hardt Hyperloop en Elestor. ‘Als aandeelhouder kunnen we vroeg investeren in cruciale innovaties en maximaal van waarde zijn voor hun traject naar commercieel succes.’

EIT InnoEnergy ondersteunt meer dan 30 start-ups en innovaties in de Benelux en nog eens 200 in heel Europa. Het bedrijf heeft meer dan €500 miljoen geïnvesteerd sinds de oprichting in 2010.