Vopak heeft een nieuw laadstation geopend op zijn ACS-terminal in Antwerpen. Met het nieuwe laadstation kan het bedrijf vierhonderd procent meer treinwagons laden, voornamelijk met acetyls. Dit zijn basisgrondstoffen voor eindproducten als coatings, verpakkingen en farmaproducten.

De acetyls komen per schip aan in Antwerpen, waarna het overgrote deel voor verwerking wordt doorgevoerd naar Duitsland. Antwerpen fungeert vooral als bundelings- en opslaghub. De ACS-terminal beschikt over 107 tanks, waarvan veel zijn uitgevoerd in roestvaststaal. De totale capaciteit van de terminal is 202.000 kubieke meter.

Vopak gaat in Rotterdam vijftien nieuwe roestvrijstalen opslagtanks bouwen voor styreen en andere chemicaliën. Het gaat om een extra capaciteit van 63 duizend kubieke meter op de Botlek-terminal.  

De nieuwe infrastructuur zal volledig geïsoleerd zijn om zo goede controle van de producttemperatuur mogelijk te maken.  De tanks en leidingen zijn ontworpen om emissies naar het milieu te voorkomen. De nieuwe opslagcapaciteit verbindt overzeese handelsstromen via binnenschepen, bloktreinen en vrachtwagens naar het Europese achterland.

2020 gereed

De expansie moet in het tweede kwartaal van 2020 gereed zijn. Momenteel bestaat de Botlek-terminal van Vopak uit 196 opslagtanks met een capaciteit van ruim 835.000 kubieke meter, voor onder meer olie- en chemieproducten en biobrandstoffen. Styreen wordt als grondstof gebruikt voor de productie van een breed scala aan consumptiegoederen zoals verpakkingen, in de bouw (isolatie)  en voor de productie van auto’s.

 

Het Rotterdamse opslagbedrijf Vopak heeft de drijvende LNG-activiteiten van Exmar overgenomen.

In september maakten de partijen al bekend dat er verkennende gesprekken aan de gang waren. Nu is afgesproken dat Vopak de zogeheten floating storage and regasification (FSRU) geleidelijk overneemt, net als de bijbehorende organisatie.

Vopak richt zich steeds meer op de LNG markt. Het bedrijf is ook al mede-eigenaar van de LNG-overslagplaatsen Gate Terminal in Rotterdam en de TLA Terminal in Mexico.

Financiële details over de overname van Exmar zijn niet bekend gemaakt.