De turnaround van MDI-1 bij Huntsman in Rotterdam-Botlek is in volle gang. Het bedrijf is met ongeveer tweehonderd man aan de slag. De stop duurt 28 dagen. Zo’n tachtig procent van het werk bestaat uit het inspecteren van vaten en leidingen. Daarnaast doet het bedrijf onderhoud.

Huntsman heeft ervoor gekozen de turnaround op een andere manier aan te pakken dan in voorgaande jaren. Voorheen was de turnaround event lead verantwoordelijk voor het geheel, ook voor wat er in het veld gebeurde. Nu is er een constructiemanager bij, dedicated voor het aansturen van het veldwerk. Daarnaast bestaan teams uit productie, personeel van contractors en field supervisors. Zij werken nauw samen en dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden binnen een bepaald werkgebied.

In het verleden begeleidden twee of drie uitvoerders van Huntsman alle klussen op hoofdniveau. Daardoor konden zij zich goed focussen op het kritieke pad, maar ze konden niet alles in de gaten houden. ‘We hebben er nu voor gekozen dat elk team een eigen stukje stop heeft’, vertelt Remco Spanjersberg, construction manager M1 turnaround, in een film over de turnaround. ‘Elk team draagt eigen verantwoordelijkheid, het begeleidt de klus van A tot Z.’ Op die manier wil Huntsman voorkomen dat er na weken hard werken toch nog cruciale dingen zijn vergeten.

Collega’s

Het werken met teams, waarin productie, personeel van contractors en field supervisors zitten, bevalt goed. ‘We praten vaak in containerbegrippen, over productie bijvoorbeeld. Maar productie, dat zijn gewoon collega’s, met namen. Je ziet nu dat ze elkaar opzoeken. ’s Morgens om half zeven zitten ze bij elkaar om af te stemmen.’

Ze vinden het allemaal fijn werken, stelt Spanjersberg. ‘Al vinden sommigen het ook wel even wennen. Het is natuurlijk anders dan alleen op een paar kritische jobs letten. Ze moeten nu proactief zelf aan de bak. En dat is voor sommigen een mindset. Zij moeten daarin goed worden gecoacht.’

Vorig jaar waren de MDI-fabrieken bij Huntsman ook in onderhoud. De turnaround van de MDI 2-fabriek was zelfs de grootste uit de geschiedenis van Huntsman Holland. De MDI 1-fabriek kreeg een tune up. De nieuwe crystallizer die voor deze fabriek is gebouwd en tijdens de stop is geplaatst, heeft een grotere capaciteit.

Lees hier meer over de onderhoudsstop van de MDI-fabrieken in 2021.

Bijna twee jaar geleden hield hij tijdens een beach party voor het personeel een peptalk: ‘Let’s make Rotterdam great again’. Zijn Trumpiaanse uitspraak werd met gejuich en gevoel voor humor ontvangen. Enthousiaster dan Kal Khogali had verwacht, niet volledig bewust van de parodie. Zijn insteek? Bij de bouw van Huntsman-fabrieken in China dienden de Rotterdamse installaties als voorbeeld. Inmiddels zijn de Chinese fabrieken state-of-the-art en is het aan Rotterdam om weer haasje-over te doen.

Het is momenteel een drukte van belang op de productielocatie van Huntsman in Rotterdam, nabij Rozenburg om precies te zijn. De site beleeft de grootste onderhoudsstop in haar geschiedenis. Die gelegenheid is tegelijkertijd benut om een crystallizer te vervangen in de 48 jaar oude MDI-1-fabriek. ‘The old lady’, zoals Kal Khogali, Europees operations director van Huntsman, de installatie liefkozend noemt.

Eind vorig jaar is de kolom al in de staalconstructie gehesen en halverwege dit jaar moet de installatie veilig en succesvol draaien. Crystallizer 5 vervangt een ouder exemplaar, dat nog stamt uit de bouw van de fabriek in 1973. Met de nieuwe crystallizer kan Huntsman meer hoogwaardig product aan de downstream fabrieken leveren omdat de capaciteit groter is. Met pijpen van achttien meter lang kan de installatie zes ton destillaat per uur verwerken.

Kal Khogali (Huntsman): ‘We moesten opnieuw leren hoe we de dingen moeten doen.’

Partner

Huntsman heeft in Rotterdam twee upstream MDI-fabrieken staan. MDI is een grondstof voor polyurethaan, wat op zijn beurt bijvoorbeeld terug te vinden is als zacht schuim in onder meer matrassen. MDI-1 is dus al sinds de jaren zeventig in bedrijf en in 1997 nam Huntsman MDI-2 in gebruik.

Met enige regelmaat steken sinds die tijd de geruchten de kop op over een derde MDI fabriek, MDI-3. Maar die staat er nog steeds niet. Khogali sluit het niet uit dat die er alsnog een keer komt. ‘We hebben er nog steeds ruimte voor op de site. De focus van Huntsman ligt tegenwoordig echter iets meer downstream. MDI blijft belangrijk voor ons, ook als chemische bouwsteen die nodig is om meer downstream te gaan. Maar als we gaan uitbreiden, dan doen we dat waarschijnlijk met een partner of partners.’

Leraar

Een veel internationalere levensloop dan die van Kal Khogali is bijna niet mogelijk. Geboren in Soedan, groeide hij op in het Midden-Oosten en ook in het Verenigd Koninkrijk. Eind jaren negentig kwam hij in dienst van Huntsman. Voordat hij drie jaar geleden naar Rotterdam kwam, lag zijn focus vooral op Azië en was hij nauw betrokken bij de bouw van meerdere fabrieken in onder andere China.

Al eerder, aan het begin van deze eeuw, was hij een tijdje in Rotterdam. Om kennis op te doen voor de bouw van een fabriek in China. Die Chinese fabriek is nu de meest betrouwbare plant van Huntsman wereldwijd. Khogali vindt het een mooi idee dat Rotterdam eerst als voorbeeld voor China gold en dat de Rotterdamse site nu weer kan leren van wat er in het Verre Oosten gebeurt. De cirkel lijkt rond.

tekst gaat verder onder de afbeelding

huntsman

Toen hij aankwam kende de site in Rozenburg enkele operationele uitdagingen. Enkele fabrieken draaiden door technische problemen niet optimaal. De druk op de mensen was groot. Tegelijkertijd zag Khogali een zeer gemotiveerd team. Dat leidde ook tot zijn uitspraak tijdens een beachparty voor het personeel: ‘Let’s make Rotterdam great again’. De Trumpiaanse uitspraak werd met luid en vrolijk gejuich ontvangen. Enthousiaster dan hij had verwacht; niet bewust van de parodie. ‘Ik denk dat we van Rotterdam weer een voorbeeldsite kunnen maken. Zoals in het verleden. Rotterdam als leraar.’

Volgens Khogali moest Rotterdam wel eerst weer terug naar de basis. ‘We moesten opnieuw leren hoe we de dingen moeten doen. Op dat vlak kon ik me geen betere locatie en team wensen dan die in Rotterdam.’ Er zijn sinds die tijd forse stappen gezet.

BMW-fabriek

Het blijft evenwel een stevige uitdaging om weer het voorbeeld te worden. De fabrieken in Rotterdam zijn bijvoorbeeld veel ouder dan die in Azië. Natuurlijk zijn veel onderdelen vervangen door efficiëntere versies, zoals de crystallizers. En er is ook nog recente nieuwbouw, zoals het Capstone-project in 2014. Daarbij is een polyolenfabriek elders in Noord-Brabant geconstrueerd en in modules naar Rozenburg verscheept. Daar zijn de onderdelen op hun plaats gezet en aangesloten. Er is echter meer nodig om weer tot de koplopers te behoren.

Khogali verwacht veel van advanced analytics. Terwijl de traditionele analytische tools vooral historische gegevens onderzoeken, richten tools voor advanced analytics zich op het voorspellen van toekomstige gebeurtenissen en gedragingen. Predictive analytics, data mining, big data analytics en machine learning zijn slechts enkele van de analytische categorieën die onder de noemer advanced analytics vallen.

Op dit vlak worden bij Huntsman in Rotterdam al interessante resultaten geboekt. ‘We hebben in een van onze fabrieken op grond van advanced analytics met een optimalisering 200.000 euro per jaar kunnen besparen.’ Serieus geld als dat op verschillende plaatsen gebeurt.

Hoewel fabrieken steeds verder worden geautomatiseerd en met kunstmatige intelligentie veel meer op voorspellingen te sturen is, blijven er volgens Khogali toch altijd mensen nodig. ‘Ik houd niet zo van de term autonome fabrieken. Er blijven altijd mensen nodig. Laat ik een voorbeeld geven. Een tijdje geleden brachten we met een delegatie van Huntsman een bezoek aan een BMW-fabriek. Onze CEO Peter Huntsman was ook mee. Alleen maar robots in die fabriek. Mijn vraag was toen: ‘Waarom is er bijna geen mens te zien?’Want hoe weten we dan of het honderd procent goed gaat met een robot? Een robot kan ons vertellen als hij zich minder goed voelt. Toch zijn er nog steeds mensen nodig om robots te beoordelen en te helpen waar nodig.’

Zoutzuur

Op het gebied van verduurzaming wil Huntsman ook een belangrijke rol spelen. Andere spelers in de polyurethaan-markt komen al met aansprekende showcases. Denk bijvoorbeeld aan Covestro. Die produceert in het Duitse Dormagen al sinds een paar jaar twintig procent van haar polyurethaan uit zuivere CO2.

Kal Khogali (Huntsman): ‘Als we gaan uitbreiden, dan moeten we dat waarschijnlijk met een partner of partners.’

Ook binnen Huntsman worden processen ontwikkeld om de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen te verkleinen. Over details en mogelijkheden voor de locatie in Rotterdam kan Khogali momenteel nog niet veel kwijt. Maar er wordt zeker aan gewerkt. Dat de belangrijkste oplossingen liggen in recycling of biogebaseerde chemische bouwstenen, moge duidelijk zijn. Een volledige chemische recycling van MDI of polyurethaan naar MDI is nog niet mogelijk. Wel kunnen andere kunststoffen worden ingezet als grondstof voor MDI. PET bijvoorbeeld. Met een eigen omesteringsproces gebruikt Huntsman in Houston zelfs zwaar beschadigd PET-schroot als bouwsteen. PET dat anders op de stort zou belanden of in onze oceanen terecht zou komen. Sinds 2014 heeft Huntsman het equivalent van vijf miljard 500 ml PET-flessen gebruikt om 290 miljoen pond polyolen te produceren.

Ook binnen bestaande productieketens kunnen met extra stappen chemische bouwstenen worden hergebruikt, bijvoorbeeld chloor en zoutzuur (HCL). Khogali: ‘In China winnen we inmiddels chloor terug uit HCL. Een korte cyclus dus.’ Chloor is een essentiële grondstof voor de productie van MDI. Begin januari 2018 installeerde Huntsman een chloorinstallatie in zijn productiefaciliteit in het Chinese Caojing. De fabriek beschikt over een innovatief HCL-recyclingproces waarbij het zoutzuur direct terug wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de hoeveelheid energie die nodig is in het productieproces en ook de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd. Bovendien wordt het bijproduct natronloog geëlimineerd.

Vitaliteit

Innovatie ligt ook in de praktijk van de dag. Helemaal als de omstandigheden extreem zijn en je toch stappen wilt blijven zetten. Khogali: ‘Onder Covid-omstandigheden hebben we ook veel bij moeten leren. En we zijn nog een stap verder gegaan dan andere bedrijven, met sneltesten.’ Vanaf de turnaround van MDI-1 participeert Huntsman Rotterdam in een pilot van Project Fastlane van het Ministerie van VWS. Het bedrijf investeerde samen met de overheid in vier teststraten, die ervoor zorgen dat de duizend man die dagelijks het terrein betreden, veilig aan het werk kunnen.

Het Nederlandse bedrijf Breathomix ontwikkelde hiervoor een sneltest die in enkele minuten kan vertellen of iemand corona onder de leden heeft. Daarnaast is er nog een straat waar antigeentesten worden beproefd. Huntsman test iedereen om de 48 uur. En wie positief wordt getest, moet direct in quarantaine.

De kans op besmetting op de site neemt dus significant af, maar de aanpak kent één uitdaging: wie positief getest is, moet direct naar huis. Dat levert wel lastige planningsuitdagingen op. Mensen met een kritische functie kan je niet zomaar vervangen. Dus moet het management redelijk veel bijsturen op zowel planning als bezetting. Het past naadloos bij de vitaliteit die Khogali weer met de Huntsman-site in Rotterdam wil uitstralen. ‘Een gezonde, veilige omgeving is de basis voor een gezonde bedrijfsvoering. Dat gaat hand in hand.’

Deltavisie 2021: Smart

De industrie is in transitie. Daar is veel slimheid voor nodig. Slimme innovaties en misschien ook disruptieve oplossingen. Digitalisering kan ook helpen, maar ook nieuwe manieren van kijken. Want hoe kunnen huidige medewerkers hun weg vinden in een veranderende omgeving? En wat wordt van de toekomstige generatie slimme medewerkers verwacht? Tijdens Deltavisie willen we daar met talks en talkshows meer inzicht in krijgen. Kal Khogali (Huntsman) geeft tijdens het congres Deltavisie 2021 zijn visie op smart innovation.

> Programma en aanmelden