Toen corona een paar maanden geleden om zich heen begon te grijpen, kwamen berichten naar buiten dat opslagtanks snel vol zouden zitten. Michiel Flier, managing director van Vesta Terminals in Antwerpen en Vlissingen, herkent de berichten, maar plaatst er ook een kanttekening bij. Hij vertelt over de impact van corona, de flexibilisering van terminals en een uitbreiding waar hard aan wordt gewerkt.

Tijdens de coronacrisis stonden op een gegeven moment veel vliegtuigen aan de grond en veel auto’s bleven op de parkeerplaats staan. Brandstoffen die ineens niet meer werden gebruikt, moesten toch ergens worden opgeslagen. Bij opslagtanks zou het daarom tegen de daken aanklotsen. Michiel Flier herkent de berichten, maar wil er ook een kanttekening bij maken. ‘Corona was een factor die bijdroeg aan de grote vraag naar opslag. Maar al voor corona begon, was de markt na een aantal moeilijkere jaren gedraaid. Dat kwam door de beperkte vraag naar een aantal producten door de warme winter en vervolgens met name door de geopolitieke situatie. Saoedi-Arabië, Rusland en de Verenigde Staten wilden hun spierballen laten zien en schroefden hun productie van ruwe olie op. Hierdoor kwam er een overaanbod aan producten de markt op en ging de prijs van ruwe aardolie onderuit. Dat leidt automatisch tot een grotere vraag naar tankopslag.’

Pieken en dalen

Dat is kassa, denk je als buitenstaander. Bedrijven zitten met grote hoeveelheden aardolie of brandstoffen in hun maag die ze ergens moeten opslaan, terwijl er weinig plek over is. Toch werkt dat bij Vesta Terminals niet zo. ‘Wij waarderen structurele relaties’, legt Flier uit. ‘Allereerst zijn contracten vaak voor langere termijn. Maar daarnaast betekent het niet dat als het jou uitkomt en jouw klant omhoog zit, je de klant tegen de muur zet. Als de marktomstandigheden minder gunstig zijn, willen we dat klanten ook bij ons blijven. Je zoekt naar een balans om niet afhankelijk te zijn van pieken en dalen in de markt. Als je kiest voor de hoogste bieder en die is een jaar later weer weg, dan heb je daar relatief weinig aan gehad. We moeten zowel in goede als in slechte tijden kijken naar een structureel businessmodel.’

Flexibel

Daarbij hoort ook een flexibele tankterminal. De investeringen van de afgelopen jaren hebben grotendeels als doel gehad om tanks voor meerdere producten in te kunnen zetten. Flier: ‘Als een markt tegenzit voor je klant, maar op een ander product zijn marktomstandigheden beter, heeft dat waarde voor een klant en voor ons. Daar willen we op in kunnen spelen. We willen de inhoud van onze tanks heel makkelijk kunnen switchen en leidingsystemen om kunnen zetten. De meeste van onze tanks zijn inmiddels al voor meerdere producten inzetbaar. Tanks die in het verleden alleen voor diesel geschikt waren, hebben we nu bijvoorbeeld uitgerust met warmtespiralen en aansluitingen om stikstofdekens te leggen, waardoor er ook biobrandstoffen in kunnen worden opgeslagen. Daar is een toenemende vraag naar.’

tekst gaat verder onder de afbeelding

vesta terminals

Michiel Flier (Vesta Terminals): ‘Al voor corona begon, was de markt na een aantal moeilijkere jaren gedraaid.’

Uitbreiding

In Antwerpen worden nu ook vijf splinternieuwe tanks gebouwd die moeten bijdragen aan de flexibiliteit. De tanks kunnen elk 30.000 kubieke meter opslaan. Ze komen deels in plaats van bestaande tankage die wat ouder is. ‘Nieuwbouw is in dit geval een betere optie voor ons dan renovatie. Met de nieuwbouw vergroten we onze capaciteit en zijn we meer flexibel.’

De nieuwe tanks zijn geschikt voor (bio)jet fuel, diesel, en HVO (hydrotreated vegetable oil, red.). Opslag van jet fuel is nieuw voor Vesta Terminals. Het is een uitbreiding van haar portfolio en sluit mooi aan bij de grotere vraag naar vliegtuigbrandstoffen. Ook kocht het bedrijf een aantal jaar geleden al een stuk pijpleiding van de Nato. Flier: ‘Die pijpleiding is aangesloten op de meeste belangrijke vliegvelden in Noordwest-Europa. Wij worden daarmee onderdeel van de infrastructuur voor deze belangrijke industrie.’

Bedrijfsnoodplan

Ondanks corona loopt de uitbreiding volgens schema. Dat is een bewuste keuze geweest volgens Flier. ‘We hadden een heel pakket aan projecten waar we mee bezig waren. We hebben gekeken met welke we veilig door kunnen gaan. Projecten waar veel mensen op een klein oppervlakte aanwezig moesten zijn, zijn bijvoorbeeld uitgesteld. Ook hebben we al onze contractors gevraagd om een coronaveiligheidsplan. Op basis daarvan zijn projecten wel of niet doorgezet. De uitbreiding in Antwerpen blijkt heel goed te managen met het houden van afstand en andere regels.’

Michiel Flier: ‘De term social distancing is eigenlijk fout.’

Corona is een onderwerp wat Fliers werk momenteel erg beheerst. Er wordt gewerkt met een minimale bezetting op de terminals en veel kantoorpersoneel werkt thuis. Op de terminals is het bedrijfsnoodplan in werking gezet en zijn een hoop maatregelen genomen om veilig door te kunnen werken. ‘Behalve aanvullende persoonlijke beschermingsmiddelen, hebben we een serie afstands- en hygiëneregels. Ook hebben we kantoren aangepast zodat we veilig kunnen werken. Zo zijn bijvoorbeeld de toiletten en wasbakken aangepast en zijn handdoekrollen vervangen door papieren handdoekjes.’

Foute term

Maar naast dit soort praktische zaken hebben Flier en zijn team vooral zorg besteed aan hoe het met het personeel gaat. ‘Hoe gaat het met mensen op de terminal en met de mensen die thuis zitten? We willen onze waardering laten zien voor iedereen. Ook proberen we goed in de gaten te houden of het goed gaat met mensen. Dat is niet altijd zo. Je hebt persoonlijke problemen en sommige problemen tussen collega’s die zich normaal bij de koffieautomaat oplossen, doen dat nu niet. Het geeft een andere dynamiek als je elkaar niet ziet.’

tekst gaat verder onder de afbeelding
vesta terminals

Vesta Terminals Antwerpen

Een performance psycholoog is er onder andere bij betrokken. Hij helpt om sterkere teams te bouwen. ‘Op een gegeven moment hadden wij een gesprek en hij vatte de situatie mooi samen door te stellen dat de term social distancing eigenlijk fout is’, vertelt Flier. ‘We moeten een fysieke afstand houden om besmettingen te voorkomen, maar juist geen sociale afstand. Die wil je juist zo klein mogelijk houden. Dat hebben we gebruikt om te kijken hoe we ondanks een fysieke afstand toch bij elkaar kunnen zijn.’

Pubquiz

Daarop is onder andere een filmpje gemaakt waarvoor iedereen een foto kon insturen van hoe ze erbij zaten tijdens het werken. Er komen laptops op de keukentafel voorbij, huisdieren en kinderen. Flier: ‘Het was bedoeld om iedereen een hart onder de riem te steken en om het groepsgevoel te houden. Vervolgens hebben we ook een online pubquiz gedaan op een vrijdagavond, waarbij we veel hebben gelachen. Daarnaast verzorgen we ook maaltijden voor het personeel op de terminals.’

Flier noemt het zijn grootste uitdaging op het moment om de gevolgen van deze crisis op te pakken. ‘Wat kunnen we uit deze situatie leren en hoe kunnen we een sterker bedrijf worden? Aan de andere kant is het ook een uitdaging om te zorgen dat onze projecten tot een goed einde komen, terwijl we alweer doordenken aan de volgende stappen die we als bedrijf willen zetten na de huidige uitbreiding. Die zijn nog niet in een fase dat we dat kunnen delen, maar we hebben een aantal mooie stappen in ons hoofd zitten.’

Feiten en cijfers

  • Vesta Terminals is een Nederlands bedrijf met hoofdkantoor in Utrecht en eigendom van Mercuria Energy Trading en Sinomart.
  • De terminals in Antwerpen en Vlissingen hebben samen 1,2 miljoen kuub opslagcapaciteit.
  • De terminal in Antwerpen is de grootste en kan een grote range producten opslaan zoals feedstocks voor chemie en alle soorten (bio)brandstoffen.
  • In Vlissingen wordt de terminal vooral gebruikt voor de opslag van diesel, biodiesel en nicheproducten.
  • Samen met de Haven van Antwerpen en chemiebedrijf Ineos is Vesta Terminals bezig om een nieuwe kademuur te realiseren waardoor het bedrijf de infrastructuur aan de waterkant verder kan ontwikkelen. Het is de tweede kade waaraan de terminal de grootste producttankers ter wereld (160.000 ton) kan ontvangen.

De plantmanager

In deze rubriek ‘De plantmanager’ laten wij elke keer een andere plantmanager aan het woord over zijn werk, visie en bedrijf. Hoe lukt het plantmanagers om succesvol te zijn en kunnen ze anderen daarin inspireren? Kent u interessante plantmanagers? Mail dan naar redactie@industrielinqs.nl