Kanttekeningen bij groei aantal elektrische auto’s

Als we met z’n allen overstappen op de elektrische auto, is de huidige productie van een aantal kritieke metalen onvoldoende. Dat stelt een rapport van milieuwetenschapper Benjamin Sprecher en organisaties Copper8 en Metabolic. Als oplossing pleiten ze onder meer voor elektrische deelauto’s, auto’s met een kleinere accu en betere recycling.

Volgens het Klimaatbeleid moeten er in 2030 een kleine twee miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden. Op dit moment zijn dat er zo’n 171.000. Het gaat dus om een groei van meer dan duizend procent in krap elf jaar tijd. Het rapport Metaalvraag van Elektrisch Vervoer stelt dat het beter zijn deze groei te begrenzen. In 2030 zouden er maximaal één miljoen elektrische auto’s in Nederland moeten rijden.

‘De transitie naar elektrisch vervoer is belangrijk, stelt Sprecher, onderzoeker bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden. ‘Alleen moeten we er bewust van zijn dat dit beleid niet zonder consequenties is.’ Zo legt hij uit dat een grotere vraag naar kritieke metalen – die ook nodig zijn voor zonnepanelen en windmolens – funest kan zijn voor de natuur. ‘Een grotere vraag leidt onvermijdelijk tot de bouw van nieuwe mijnen. Om overlast voor de mens te voorkomen, zullen die op afgelegen plekken komen. Dat gaat ten koste van nu al schaarse natuurgebieden. We moeten ons hiervan bewust zijn en zorgen voor duurzamere mijnbouw.’

Hoeveelheid verminderen

Maar dat is niet genoeg, weet Sprecher. ‘We consumeren ontzettend veel. Zoveel dat we niet meer voldoende hebben aan één aarde. Ook bij elektrische auto’s is het belangrijk dat we kijken naar manieren om de hoeveelheid auto’s te verminderen. Denk daarbij aan deelauto’s en beter openbaar vervoer.’

Andere oplossingen, zoals nieuwe technologieën die minder afhankelijk zijn van kritieke metalen of het gebruik van kleinere accu’s, zijn een stuk minder effectief maar wel makkelijker te implementeren. Tot slot beveelt het rapport de ontwikkeling aan van een sterkere Europese recycling-industrie voor kritieke metalen.

Delen:
Author