North Sea Port mikt op dertig procent minder CO2-uitstoot

Een consortium van Belgische en Nederlandse bedrijven heeft het project Carbon Connect Delta opgezet. De eerste stap is een onderzoek naar de haalbaarheid van CCUS in 2025. Het is de ambitie van het consortium om vanaf 2023 al één miljoen ton CO2 per jaar af te vangen en dat uit te breiden naar 6,5 miljoen ton per jaar in 2030.

Het haalbaarheidsonderzoek richt zich op de technische, economische en juridische aspecten, en de infrastructuur voor het transport van CO2. Dit kan via pijpleidingen of per schip. Ook de financieringsmogelijkheden, de commerciële haalbaarheid en de vergunningstrajecten komen in het onderzoek aan bod. Het consortium verwacht de haalbaarheidsstudie eind 2020 af te ronden.

Grensoverschrijdend

Door CO2 af te vangen om het vervolgens te hergebruiken of ondergronds op te slaan, kan het gebied van North Sea Port (Gent, Terneuzen, Vlissingen) de CO2-uitstoot met dertig procent verlagen. Naast Smart Delta Resources en havenbedrijf North Sea Port bestaat het consortium uit de bedrijven ArcelorMittal, Dow Benelux, PZEM, Yara en Zeeland Refinery en infrastructuurpartners Gasunie en Fluxys. Het consortium is dus niet alleen grensoverschrijdend maar werkt ook samen over industriële sectoren heen (chemie, petrochemie en staal).

Antwerp@C

Een ander consortium onderzoekt de haalbaarheid van een CO2-infrastructuur in Antwerpen. Dit consortium, Antwerp@C genoemd, wil tegen 2030 de helft van de CO2 emissies in de haven afvangen. Lees hier meer over.

Delen:
Tags
Author