Ook zijn er volgens Bosschieter voordelen op het gebied van duurzaamheid. ‘Je haalt per direct een hoop ronkende vrachtwagens van de openbare weg. Op die manier kunnen files worden opgelost. Daarnaast staan er in havens vaak lange rijen van vrachtwagens om lege containers te lossen. Door de snellere laadtijd van gevouwen containers en kortere rijen, lossen de rijen sneller op. Ook de kraan die bij overslag wordt gebruikt zal minder emissies uitstoten, omdat hij minder overslagbewegingen hoeft te maken. En doordat je veel efficiënter kunt laden, kan een schip eerder weg en stoot het minder lang CO2 uit terwijl het aan de kade ligt.’
Voor omwonenden heeft de nieuwe container ook voordelen weet Bosschieter. ‘Vaak klagen omwonenden van havens over de hoge containermuren die daar staan en over het geluid van containers die op een trein, schip of truck worden gezet. Doordat de ingeklapte containers is de muur minder hoog en zijn er minder laadbewegingen nodig.
Is er veel interesse voor?
Holland Container Innovations is al een paar jaar bezig om de 4FOLD op de markt te zetten. In 2009 is het eerste prototype gebouwd. In 2011 volgde het tweede prototype en in 2013 het derde. Deze container voldoet aan exact dezelfde eisen als een standaard container. Van dat type zijn een aantal containers gebouwd waarmee trials met klanten zijn gedaan voordat het product eind 2014 op de markt kwam. Bosschieter: ‘We merkten dat de markt heel erg sceptisch en conservatief was. Sommigen dachten dat ons systeem niet zou werken en anderen vroegen zich af waarom ze zouden veranderen, want ze doen al vijftig jaar hetzelfde. We varen al 3,5 jaar zonder enige problemen rond. Het heeft heel veel tijd nodig gehad voordat de markt ons product ging gebruiken. Maar we zitten nu tegen een keerpunt aan. We merken dat mensen er steeds meer in gaan geloven en ons benaderen om onze container te proberen. Er is nu heel erg veel interesse.’
Hebben jullie nog toekomstdromen?
Bosschieter: ‘Wij willen eerst de 4FOLD heel goed neerzetten. Recentelijk hebben we een grote EU-subsidie gekregen die we gebruiken om de containers sneller en goedkoper te bouwen. We willen de productie opvoeren zodat we kunnen leveren. We hebben een aantal klanten en ons doel is om die groep uit te breiden. Als dat is gelukt gaan we andere innovatieve producten ontwikkelen op containergebied, andere maten inklapbare containers bijvoorbeeld.’
Waarom zou Holland Container Innovations de Social Enlightenmentz moeten winnen?
‘Dat lijkt mij helder’, zegt Bosschieter. ‘Wij hebben een product dat op wereldschaal een enorme impact gaat hebben. Het gaat niet alleen de transportsector op zijn kop zetten, maar ook de wereldeconomie. De container is in 2014 door het NRC uitgeroepen tot de uitvinding van de eeuw. De container en het containertransport is het meest gestandaardiseerde product, waardoor transport van goederen heel goedkoop geworden is. Producten kunnen heel goedkoop van A naar B worden gebracht, zodat wij hier bijvoorbeeld Australische wijn kunnen drinken. Met de inklapbare container kunnen de kosten verder omlaag, waardoor je op wereldschaal goedkoper en duurzamer kunt transporteren. En dat gaat veel invloed hebben op heel veel aspecten in de wereld.’