Uitbreiding Rubis Terminal met vijftien nieuwe tanks

Rubis Terminal in Botlek Rotterdam is begonnen met de tweede fase van een uitbreiding die uiteindelijk in totaal bijna 150.000 kubieke meter extra opslagcapaciteit zal opleveren. In deze fase komen er vijftien nieuwe tanks bij, goed voor 31.500 kubieke meter. Ook realiseert het bedrijf een dubbel truck verlaadstation en een extra ligplaats voor binnenvaartschepen.

In deze tweede fase van de uitbreiding bouwt Rubis negen roestvaststalen verwarmde tanks van 1.500 kubieke meter en zes roestvaststalen tanks van 3.000 kubieke meter. De nieuwe tanks zijn geschikt voor specialty chemicals. Het gaat dan om moeilijkere producten die bijvoorbeeld moeten worden verwarmd of die niet in een mildsteel tank kunnen worden opgeslagen.

Engie is verantwoordelijk voor het multidisciplinaire gedeelte van het project, waaronder (detail) engineering, piping & mechanical en electrical & instrumentation. De uitvoering van het werk is al begonnen. Het project moet in het tweede kwartaal van 2020 klaar zijn.

Eerste fase

De eerste fase van de uitbreiding is afgerond in 2016. Toen zijn twee tanks van 1.200 kubieke meter, zes tanks van 4.000 kubieke meter en zes van 1.500 kubieke meter gebouwd. In totaal veertien tanks voor chemicaliën met bij elkaar een inhoud van 35.400 kubieke meter.

De uitbreiding bij Rubis bestaat op termijn in totaal uit zo’n 45 tanks met een capaciteit van bijna 150.000 kubieke meter, waarmee een investering van 120 miljoen euro is gemoeid. Rubis Terminal realiseert daarmee bijna een verdubbeling van haar capaciteit tot ca. 330.000 kubieke meter.

Styreen

Ook Vopak breidt in de Botlek zijn opslagcapaciteit voor chemische producten uit. Het tankpark krijgt er vijftien dubbelwandige opslagtanks voor styreen en andere chemicaliën bij. Het gaat om zes tanks van 3.000 kubieke meter en negen tanks van 5.000 kubieke meter, in totaal 63.000 kubieke meter.

Ivens Constructiebedrijf in Antwerpen bouwt de nieuwe tanks, waarna deze per ponton met sleepboot naar de Botlek worden gebracht en geïnstalleerd in een nieuwe tankput. De eerste zes tanks zijn eind juli al in de Botlek aangekomen. Fluor heeft de engineering voor het project gedaan. SPIE heeft de opdracht gekregen voor het leidingennetwerk dat de opslagtanks verbindt met diverse laad- en losfaciliteiten. Daarvoor doet het bedrijf zowel de detailengineering als de mechanical- en installatiewerkzaamheden van equipment, zoals de pompen en appendages in het leidingwerk. Actemium verzorgt de elektro- en instrumentatie werkzaamheden en doet daarvoor de detailengineering. Het project moet in het tweede kwartaal van 2020 klaar zijn.

Biobrandstoffen

Daarnaast breidt HES Botlek Tank Terminal (HBTT) ook al zijn tankpark in de Botlek uit. Bij HBTT gaat het om zes hoogwaardige tanks voor de opslag van biobrandstoffen. De opslagtanks krijgen ieder een inhoud van 3.400 kubieke meter. Met de oplevering van de zes nieuwe tanks wordt de totale opslagcapaciteit verhoogd naar 510.000 kubieke meter.

SJR Tank Construction bouwt de tanks offsite in zijn productieloods. De compleet afgebouwde tanks zullen vervolgens over het water worden getransporteerd en bij HBTT in de Botlek op de fundatie worden geplaatst. De civiele werkzaamheden zijn uitbesteed aan De Vries en Verburg Bouw. De laatste nieuwe opslagtank wordt in augustus opgeleverd.

Specialties

Niet in de Botlek, maar wel in dezelfde markt als Rubis gaat tankopslagbedrijf Standic een nieuwe terminal voor de opslag van chemicaliën realiseren. Met de terminal in Antwerpen verdubbelt het bedrijf, dat in Dordrecht al een terminal heeft, zijn opslagcapaciteit. Net als bij de terminal in Nederland ligt de focus op de distributie van chemieproducten en chemische nichemarkten. De grootte van de opslagtanks varieert van 500 tot 3.500 kubieke meter.

De nieuwe opslagterminal krijgt in de eerste fase een opslagcapaciteit van zo’n 95.000 kubieke meter. De oplevering staat gepland in het eerste kwartaal van 2021. De terminal heeft een potentiële totale opslagcapaciteit van zo’n 230.000 kubieke meter. Standic investeert zo’n 200 miljoen euro in de nieuwe terminal in Antwerpen.

Delen:
Author