Update BASF Ludwigshafen: Meer duidelijkheid over oorzaak explosie
Publicatie
28 okt 2016
Categorie
iMaintain
Soort
nieuws
Tags
BASF, veiligheid
BASF hield donderdag 27 oktober een persconferentie om meer duidelijkheid te verschaffen over het incident van 17 oktober in de noordelijke haven in Ludwigshafen, dat leidde tot drie dodelijke slachtoffers.
De slachtoffers die vallen te betreuren zijn twee medewerkers van de brandweerdienst van BASF en een medewerker van een tanker die op dat moment in de noordelijke haven aangemeerd lag. Acht mensen zijn zwaargewond geraakt, in totaal waren er 22 lichtgewonden. Inmiddels is één van de acht zwaargewonden uit het ziekenhuis ontslagen.
Vonken
Hoewel het incident nog steeds door de betreffende instanties wordt onderzocht, is er al een waarschijnlijke serie van gebeurtenissen bekendgemaakt waardoor de explosie tot stand kwam. Enkele dagen voor het incident was een pijpleidingconstructiebedrijf begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan een leeggemaakt stuk ethyleen-pijpleiding, om in het kader van preventief onderhoud enkele delen van de leiding te verwisselen. Aan een nabijgelegen pijpleiding, met daarin een butyleen-mix, werd ook gewerkt. Deze is met een haakse slijper open gesneden. De butyleen-mix is daarbij gaan lekken en is door de vonken van een in de buurt gebruikte slijper in brand gevlogen.
Deze brand leidde daarop tot een explosie, waarschijnlijk van de ethyleen-pijpleiding, en nieuwe brandhaarden in pijpleidingen met propyleen en etylhexanol.
BASF benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar voor de omgeving was. Er zijn ook geen schadelijke stoffen gemeten tijdens en na de brand.
De site in BASF draait nog niet op volle kracht. Het is nog onduidelijk hoe lang de noordelijke haven buiten bedrijf zal zijn. Er wordt nog onderzoek verricht en daarnaast moet een flink gedeelte van de pijpleidingstraat worden gerepareerd.
De twee stoomkrakers waren stilgelegd omdat er geen grondstoffen meer geleverd konden worden. BASF heeft een alternatieve voeding voor voor de stoomkrakers via de haven op Friesenheim Island gerealiseerd. Hierdoor is één stoomkraker al weer draaiende, de tweede zal binnen enkele dagen weer operationeel zijn.
In totaal zijn op de site na het incident 20 plants stilgelegd. Sommige andere fabrieken konden nog wel blijven produceren doordat er nog grondstof voorradig was. Van de 20 plants zijn er nu 12 weer operationeel, de rest zal ook gaandeweg weer worden opgestart.
Het bestuur schat in dat de site nu op 85 procent capaciteit draait. Wat de economische schade zal zijn, is nog niet bekend.
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Van hutsepot naar grote transitieprojecten
15 apr 2022Een konijnenpoot van zijn voorganger was achteraf welkom geweest. Want vlak nadat Jan Remeysen begin 2020 het roer van BASF Antwerpen overnam van Wouter De...

Niemand weet of toezicht de industrie veiliger maakt
28 mrt 2022Er gaan miljoenen euro’s naar overheidstoezicht op bedrijven die met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen werken. Maar of de industrie daar nou echt veiliger van wordt,...

Transitie biedt nieuwe perspectieven
17 nov 2021Tata Steel zit in een roerige tijd waarin het een duurzame koers inzet terwijl corona ook nog niet verdwenen is. Plantmanager Lisette Sierevogel verdeelt haar...

‘Kwaliteit is in elk vakgebied belangrijk’
12 okt 2021(branded content) De oudste fabriek op de site van Sabic in Bergen op Zoom is de Noryl-plant. In november bestaat deze vijftig jaar. Hoewel er...
