Presentatie ammoniak rapport

Clean Ammonia Roadmap: ‘ammoniakimport groeit tot 16 Mton per jaar in 2030’

De import van ammoniak in Nederland kan in 2030 groeien tot 16 miljoen ton per jaar. Dat schrijft ISPT en een aantal industriële partners binnen het Clean Ammonia Innovation Platform in het recente rapport ‘Clean Ammonia Roadmap’. Groen ammoniak heeft de potentie een belangrijke drager voor waterstof en energie te zijn.

Het is duur om waterstof op te slaan en te vervoeren. Door ammoniak in te zetten als waterstofdrager, is het gemakkelijker te vervoeren en op te slaan. Op locatie kan het dan weer in waterstof worden omgezet of direct gebruikt door de chemische industrie, of als brandstof voor de scheepvaart. De Haven van Rotterdam is één van de grootste locaties voor de bunkering van ammoniak en heeft de infrastructuur en expertise om dit op grote schaal mogelijk te maken.

Investeren

Groen ammoniak kan ook toepassing vinden als buffer bij kolen- en gascentrales om het elektriciteitsaanbod van zon- en windenergie te balanceren. Tot slot kan ammoniak in waterstof worden omgezet in hoogovens om groen staal te maken, door middel van direct iron reduction. Ook is het gebruik in raffinaderijen mogelijk voor de productie van luchtvaartbrandstof.

Al deze nieuwe toepassingen zijn alleen mogelijk door te investeren in import terminals, kraakinstallaties en infrastructuur. De verwachting is dat de Nederlandse ammoniakimport tegen 2030 op 12 miljoen ton per jaar ligt, nu is dat nog slechts één miljoen ton. Daarnaast zal 4 miljoen ton worden doorgevoerd naar de Duitse regio’s Noord-Rijn Westfalen en Baden-Württemberg. In 2050 kan de import zelfs doorgroeien naar 43 miljoen ton en naar 89 miljoen ton voor het gehele ARRRA (Antwerpen-Rotterdam-Rijn-Ruhrgebied-Amsterdam).

In Nederland zal het ammoniak met name toepassing vinden in de scheepvaart. Ook zal de energiesector een belangrijke afnemer zijn, samen met industriële bedrijven.

Wetgeving

Omdat het de verwachting is dat grote hoeveelheden ammoniak zullen worden geïmporteerd, is nieuwe wet- en regelgeving nodig. Veiligheidsstandaarden voor ammoniak zijn al ontwikkeld. Voor nieuwe transportmodaliteiten, zoals het transport via pijpleidingen zijn nieuwe en bijgewerkte veiligheidsstandaarden nodig. Ook is extra training nodig voor personeel dat met ammoniakinfrastructuur werkt en deze onderhoudt. Het Clean Ammonia Platform start daarom met een onderzoek naar de veiligheidseisen voor ammoniakpijpleidingen.

Samenwerking

De Roadmap is opgesteld door het Clean Ammonia Innovation Platform (een platform van het Institute for Sustainable Process Technology, ISPT) in samenwerking met de Ammonia Energy Association, Duiker Clean Technologies, Horisont Energi, Koole Terminals, Shell, Port of Rotterdam, RVO, ZETA Energy Systems, OCI Global, Deltalinqs, E.ON Essent en HyCC.

Het rapport kan via de website van ISPT gedownload worden:

https://ispt.eu/publications/clean-ammonia-roadmap-public-report/

Delen:
Tags

monique@industrielinqs.nl