De wereldwijde coronamaatregelen brengen de aanvoer van ethyleen naar de chemische industrie in gevaar. Volgens marktanalisten van ICIS is een reductie mogelijk van minstens 26 procent. Als oplossing kunnen raffinaderijen minder benzine en meer nafta produceren.
Ethyleen wordt geproduceerd door kraakinstallaties in raffinaderijen. De raffinagesector wordt momenteel getroffen door een ineenstorting van de vraag naar vliegtuigbrandstof en benzine. Door de corona-beperkingen is het vervoer over de weg en door de lucht beperkt. Het terugschroeven van de productie hangt daarom in de lucht.
Aanvoer nafta
Er zijn weliswaar enkele geplande onderhoudsstops van raffinaderijen. Maar die zijn tijdelijk en zullen de terugval in vraag niet volledig compenseren. Analisten van ICIS vrezen daarom dat binnenkort verschillende raffinaderijen stilgelegd moeten worden.Ā En dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor de chemische industrie. Ethyleenkrakers moeten dan mogelijk ook hun capaciteit verlagen omdat zij hoofdzakelijk afhankelijk zijn van nafta of lpg, afkomstig uit de raffinage. Dus ook de aanvoer van nafta kan zodoende stokken.
Groter aandeel nafta
De marktanalisten zien wel mogelijkheden als grote geĆÆntegreerde raffinaderijen, bijvoorbeeld in Rotterdam en Antwerpen, iets aan de knoppen gaan draaien. Een deel van de nafta wordt doorgaans omgezet in benzine. Dat deel kan nu richting stoomkrakers worden gevoerd. De aanvoer heeft dan wel iets lagere kwaliteit dan de normale lichte nafta die naar de krakers gaat. Het zorgt echter wel voor een groter aandeel nafta in de raffinagemix.