Havenbedrijf Rotterdam en de Duitse staalbedrijven Thyssenkrupp Steel en HKM onderzoeken samen de mogelijkheid om internationale toeleveringsketens voor waterstof op te zetten.
De partijen willen de mogelijkheden verkennen om waterstof te importeren via Rotterdam. Ook kijken ze naar de mogelijke aanleg van leidingen tussen Rotterdam en de staalfabrieken in Duisburg. De samenwerking kan fungeren als kader voor andere initiatieven en is erop gericht bestaande initiatieven en projecten waarbij de partners betrokken zijn te ondersteunen.
Tijdens hun transitie naar klimaatneutrale staalproductie hebben Thyssenkrupp Steel en HKM steeds meer waterstof nodig om staal te produceren zonder steenkool te gebruiken. Al decennia importeren beide bedrijven steenkool, ijzererts en andere grondstoffen via hun eigen terminal in Rotterdam. Via duwbakken en per spoor worden deze getransporteerd naar hun hoogovens in Duisburg.
Havenbedrijf Rotterdam doet al onderzoek naar de mogelijkheden om waterstof te importeren uit een groot aantal landen en regio’s wereldwijd. De drie partners zijn het erover eens dat nieuwe, grensoverschrijdende infrastructuur nodig is om de energietransitie te ondersteunen. Er is met name behoefte aan extra pijpleidingen. Een concrete en aanzienlijke vraag naar waterstof vanuit de staalindustrie als alternatief voor steenkool, en de mogelijkheid om CO2 op te slaan, kunnen fungeren als stimulans voor het verwezenlijken van deze infrastructuur.