De Europese Commissie stelt voor het Porthosproject 102 miljoen euro subsidie te geven. Porthos is een project om CO2 van de Rotterdamse industrie op te slaan onder de Noordzee. Als het Europees Parlement akkoord gaat, dan draagt Europa een flink deel van de investering van Porthos van in totaal 450 tot 500 miljoen euro.
Porthos slaat vijftien jaar lang zoā€™n 2,5 megaton CO2 per jaar op Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell onder de bodem van de Noordzee. Dat is tien procent van de uitstoot van de Rotterdamse industrie. Porthos levert daarmee een wezenlijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen.
Green Deal
De Europese Commissie wil financieel bijdragen aan de aanleg van Porthos omdat men afvang en opslag van CO2 (CCS) ziet als noodzakelijk om de opwarming van de aarde te beperken Er is bijna geen scenario zonder CCS dat onder de twee graden Celsius blijft. CCS speelt dan ook een belangrijke rol in de recente Green Deal van de Europese Commissie. Porthos is naar eigen zeggen binnen de EU het meest vergevorderde project voor grootschalige opslag van CO2.
De subsidie komt uit het Connecting Europe Facility-budget. Porthos komt voor deze subsidie in aanmerking omdat Rotterdam samenwerkt met Antwerpen en North Sea Port op het gebied van CCS. Dankzij de Europese subsidie is er minder Nederlandse subsidie nodig voor het project.
Leiding
De bij Porthos betrokken partijen gebruiken de bijdrage van de EU deels voor het aanleggen van een toekomstbestendige CO2-leiding door het havengebied. De capaciteit van de pijpleiding maakt het mogelijk om ook andere bedrijven van de transportleiding gebruik te laten maken. Hiermee voorkomt men aanleg van een tweede leiding in de toekomst. Naast de investering in een in de buis, draagt de EU ook bij aan de totale kosten van het project.
Beheerkosten
Porthos is een joint venture van EBN, Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam. Porthos brengt bedrijven die hun CO2 willen laten opslaan een tarief in rekening voor transport en opslag. De hoogte van dat tarief wordt met name bepaald door de kosten die Porthos maakt voor de aanleg en de exploitatie van het systeem. Dat tarief kan nu dus lager worden door de EU-subsidie. De vier bedrijven die van plan zijn om CO2 te leveren aan Porthos maken daarnaast kosten voor het afvangen van de CO2. Daar staat tegenover dat zij geen ETS-rechten betalen voor de CO2 die ze opslaan. Via de SDE++-regeling is de overheid bereid het verschil tussen de totale kosten en besparingen voor de bedrijven te overbruggen.
Finale beslissing
Eind 2020 kunnen de bedrijven de SDE++-subsidie aanvragen. In 2021 wordt bekend of die daadwerkelijk verleend wordt en moeten de vergunningen afkomen. Op basis daarvan nemen Porthos en de vier bedrijven de finale investeringsbeslissing. In 2022 en 2023 staat de aanleg van het Porthossysteem gepland. In 2024 is het operationeel.