Sinds 4 april werkt Tata Steel aan een enorm moderniserings- en renovatieprogramma bij hoogoven 6. Hiervoor staat de hoogoven in stilstand. De vorige keer dat een hoogoven lang heeft ‘stilgestaan’, was in 1985.

Tata Steel werkt aan laatste ingrijpende renovatie hoogoven 6

Sinds 4 april werkt Tata Steel aan een laatste groot moderniserings- en renovatieprogramma bij hoogoven 6. De laatste keer dat deze hoogoven, die stamt uit 1967,  werd stilgelegd voor groot onderhoud was in 1985. Tussentijds is in 2002 nog een kleine update uitgevoerd. Tijdens de ‘stilstand’ worden onder andere besturingssystemen, al het vuurvaste materiaal – materialen die bestand moeten zijn tegen een temperatuur van zo’n 1500°C – en de grondstoffen toevoer vervangen.

Hoogoven 6 is de laatste hoogoven die wordt gerenoveerd. Vanaf 2030 worden de hoogovens volgens het Groen Staal-plan gefaseerd buiten werking gesteld. Tata Steel zit in een transitie naar een combinatie van DRI-installatie en elektrische ovens. Hoe deze transitie precies gaat plaatsvinden, zal later dit jaar beslist worden. Om de transitieperiode te overbruggen blijft hoogoven 6 in gebruik tot 2035.

 

Extra mileumaatregelen

Tijdens de verbouwing worden ook meteen diverse milieumaatregelen doorgevoerd om de uitstoot te verminderen. Er wordt er een nieuw emissiearm beladingssysteem gebouwd, er komen er nieuwe afzuigkappen, het gasreinigingssysteem wordt aangepakt en een deel van de fabriek krijgt een nieuw afzuigsysteem.

Voorbereiding

Voordat begonnen kan worden met de renovatie moet de hoogoven leeg zijn. Dat is een enorme klus voor enkele specialistische bedrijven. Zo is er een gat in de hoogoven geboord om zoveel mogelijk ruw ijzer te verwijderen. Daarna werd de hoogoven gevuld met water om hem af te koelen. Nadat er in gat in de oven is gemaakt om met een shovel de achtergebleven slak en kooks weg te halen, is de achtergebleven plak ijzer met springstof gebroken en verwijderd. Daarna kon pas begonnen worden met het metselen van de nieuwe vuurvaste laag aan de binnenkant. Behalve het metselwerk aan de binnenkant, wordt ook de stalen mantel aan de buitenkant deels vervangen.

Als alles volgens plan verloopt, wordt hoogoven 6 eind augustus weer opgestart.

 

Proces

Ruwijzer wordt gemaakt door in een hoogoven kookskolen en ijzererts te verhitten. De kookskolen komen uit de kooks- en gasfabrieken. Het ijzererts moet eerst worden voorbewerkt tot sinter (luchtige brokken) of pellets (knikkers). In de hoogoven wordt een mengsel van sinter, pellets en kooks laag voor laag van bovenaf toegevoegd en verhit tot zeer hoge temperaturen. Onder in de hoogoven is de temperatuur zo’n 2500°C, waardoor het ijzererts wordt omgezet in vloeibaar ruwijzer. Dit vloeibare ruwijzer heeft een temperatuur van 1500°C. Speciale torpedovormige treinwagons (die van binnen met vuurvast materiaal zijn bekleed) vervoeren het vloeibare ruwijzer naar de staalfabriek waar er grote plakken staal van wordt gemaakt.

Delen:

monique@industrielinqs.nl